Thursday, January 27, 2011

حذف راجر فدرر از اوپن استرالیا


پس از رافائل نادال، تنیسور شماره دوی جهان هم از مسابقات تنیس آزاد استرالیا حذف شد.
راجر فدرر که پس از حذف نادال اسپانیایی، امید اول کسب جام قهرمانی مسابقات اوپن استرالیا محسوب میشد، با شکست در برابر نواک ژوکوویچ صرب با این گرانداسلم، خداحافظی کرد. فدرر سوئیسی، مدافع عنوان قهرمانی، در دیدار نیمه نهایی، در سه ست، و با نتایج ۷به۶، ۷به۵ و ۶به۴ در برابر ژوکوویچ، بخت سوم فتح جام، تن به شکست داد. فدرر که ۵ بار، قهرمان این جام شده، با شکست در این دیدار، از رسیدن به فینال و دستیابی به هفدهمین عنوان قهرمانی اش در یک گرنداسلم بازماند. ژوکوویچ، سه سال پیش در همین میدان، تنها قهرمانی اش در گراند اسلم را بدست آورد، و با این برد، برای دومین بار گام به فینال اوپن استرالیا گذاشت .

اما در گروه زنان، یک شگفتی رقم خورد و برای نخستین بار یک تنیسور آسیایی به فینال رسید. لی نای چینی، با پیروزی در برابر کارولین وژنیاکی، به دیدار نهایی مسابقات اوپن استرالیا راه یافت. در یکی از دو دیدار مرحله نیمه نهایی رقابتهای ۲۴ میلیون و هفتصد هزار دلاری ملبورن لی نا،بخت نهم فتح جام، به مصاف وژنیاکی دانمارکی،تنیسور شماره یک زنان جهان رفت و توانست با نتیجه دو بر یک ، او را از پیش رو بردارد. وژنیاکی که به دنبال کسب نخستین قهرمانی اش در یک گرند اسلم بود، در این دیدار مغلوب لی نای چینی شد تا برای اولین بار، یک تنیس باز از قاره کهن به فینال راه یابد. لی نام خود را بعنوان نخستین تنیسور آسیایی که به فینال یک گرند اسلم راه یافته ثبت کرد.

در دیگر دیدار نیمه نهایی زنان هم کیم کلایسترز با پیروزی در برابر ورا زووناروا،دیگر فینالیست این مسابقات لقب گرفت. کلایسترز بلژیکی، بخت سوم قهرمانی این مسابقات در برابر زووناروای روس، امید دوم فتح جام در دو ست و با نتایج مشابه ۶-۳ به برتری دست یافت تا در فینال حریف لی نا شود. لی نا در فینال مسابقات بین المللی استرالیا که ابتدای ماه جاری برگزار شد، موفق شده بود کلایسترز را شکست دهد. این نخستین حضور کلایسترز در فینال اوپن استرالیا از سال ۲۰۰۴ است. کلایسترز آن دیدار را به هموطنش ژوستین هنین آردن واگذار کرده بود.

هنینی، که دوباره از دنیای تنیس خداحافظی کرده. هنین ۲۸ ساله،زن شماره یک سابق تنیس جهان، با توصیه پزشکان، بدلیل مصدومیت از ناحیه آرنج با دنیای تنیس خداحافظی کرد. او پیش از این هم با کنارگیری در سال ۲۰۰۸، نام خود را به عنوان نخستین تنیسور زنی که با عنوان شماره یک جهان از این ورزش خداحافظی می کند ثبت کرد. . ژوستین هنین تاکنون در کنار ۷ قهرمانی گرند اسلم، به ۴۳ عنوان نخست در مسابقات تنیس دست یافته که مجموع جوایز نقدی این پیروزیها به ۲۰ میلیون دلار می رسد

No comments:

Post a Comment