Tuesday, January 25, 2011

خبرهایی از فوتبال ایران و جهان


تیم ملی فوتبال ژاپن با برتری برابر کره جنوبی در ضربات پنالتی، بار دیگر فینالیست جام ملتهای آسیا شد.
نخستین دیدار مرحله نیمه نهایی پانزدهمین دوره رقابتهای جام ملتهای آسیا، امروز با قضاوت خلیل الغمدی از عربستان و دو کمک داور ایرانی اش، رضا سخندان و حسن کامرانی فر در ورزشگاه الغرافه، بین تیمهای کره جنوبی و ژاپن برگزار شد، که این دیدار، در پایان ۱۲۰ دقیقه، با نتیجه تساوی ۲-۲ پایان یافت. در این این دیدار، کره ای ها در دقیقه 23 توسط کی سونگ یونگ از روی نقطه پنالتی به گل برتری رسیدند، ولی ژاپنی ها در همان نیمه نخست، وسیله ی مائدا، بازی را به تساوی کشیدند. این نتیجه درنیمه دوم، دست نخورده باقی ماند. تا کار به وقتهای اضافه کشیده شود. هفت دقیقه پس از شروع وقتهای اضافه، ژاپن صاحب یک ضربه پنالتی شد، که را هوندا نتوانست آنرا به گل تبدیل کند، ولی هوساکا توپ برگشتی را به تور دروازه ی کره چسباند. تنها لحظاتی پیش از پایان بازی، در دقیقه ۱۲۰ جی وون، پاشنه ی دروازه ژاپن را به گل چرخاند و کار به ضربات پنالتی کشیده شد.
در ضیافت پنالتی، دروازه بان سامورائی ها، کاواشیما، دو ضربه ابتدایی کره ای ها را مهار کرد. ولی در آنسو، کره، ضربه سوم را هم به بیرون زد، تا آبی پوشان ژاپنی، با گل کردن ضربه پنالتی سوم، در مجموع پنالتی ها ۳ بر صفر و در مجموع بازی 5 بر 2 به پیروزی رسیده و اولین فینالیست جام پانزدهم لقب بگیرند.

پرسپولیس با قبول شکست برابر زنیت سن پترزبورگ از رسیدن به فینال تورنمنت شش جانبه امارات موسوم به مچ ورلد، بازماند.
تيم پرسپوليس،که در دیدار اول خود برابر اسپارتاگ به پیروزی 3 بر 2 دست یافته بود، شب گذشته در دومین بازی خود از گروه دوم تورنمنت شش جانبه امارات، در ورزشگاه آل مختوم دبي به مصاف زنيت سن پترزبورگ، قهرمان روسیه، رفت و در پایان دو بر صفر شكست خورد.
در همان نيمه نخست این دیدار، قرمز پوشان تهران، بر اثر يك اشتباه و غافلگيري در دقيقه ۱۱بازي گل اول را دريافت كردند. مهاجم ونزوئلایی تیم زنیت، دنی آلوز، توپی را از جناح چپ پرسپولیس روانه شش قدم کرد و ضربه آلکساندر کرزاخوف با تکل سپهر حیدری به گل اول تیم زنیت تبدیل شد. آبي پوشان زنيت که عنوان قهرمانی جام یوفای را یدک می کشند، چند موقعيت دیگر گلزنی هم روی دروازه پرسپولیس ايجاد كردند، كه توسط مدافعان و دروازه بان تيم پرسپوليس دفع شد. در نيمه دوم پرسپولیس با ۲ تغییر به زمین آمد، اما تعویض سوم این تیم، شيث رضايي، بود که تنها دقایقی پس از حضور در زمین در دقيقه‪۸۰ در حاليكه مي خواست توپ را براي حقيقي دروازه بان تيم پرسپوليس ارسال كند، توپ در اختيار الساندر روسینا قرار گرفت و او با پاس کوتاهی سرگئی سه ماک، یار تازه وارد این تيم را مقابل درواه خالی قرار داد و سه ماک هم توپ را به گل دوم تيمش تبديل كرد. دايي پس از اين اشتباه بلافاصله شيث رضايي را از بازي خارج كرد. پرسپوليس تا پايان اين ديدار نتوانست گلی به ثمر برساند و برای کسب عنوان سوم باید فردا به مصاف تیم ژیلینای اسلواکی برود. گفتنی است شیث رضایی، پس از این دیدار بدلیل درگیری با هواداران پرسپولیس، برای چندمین بار از این تیم اخراج و با بازگشت به تهران، از همراهی تیمش در بازی فردا محروم شد.

حریف فردای پرسپولیس در دیدار رده بندی، تیم ژیلینای اسلواکی هم دیروز در مصاف با الهلال عربستان، با حساب ۲ بر یک، مغلوب شد، تا دیگر فینالیست این تورنمنت، قهرمان عربستان باشد. گل نخست این دیدار در دقیقه نخست، وسیله ی کریستیان ویلهلمسون، مهاجم سوئدی الهلال به ثمر رسید. پس از این گل هم،الهلالی ها چند موقعیت گلزنی را وسیله احمد الفریدی، عبدالعزیز اَدوساری و یاسر القحطانی از دست دادند. در نیمه دوم القحطانی، که عنوان برترین بازیکن سال آسیا را نیز یدک میکشد، در دقیقه ۵۳ ، الهلال را صاحب گل دوم کرد.
ژیلینا ،قهرمان اسلواکی، در حالیکه برای رسیدن به فینال، تنها به تساوی نیاز داشت نتوانست بیش از یک گل به ثمر برساند تا با این نتیجه حریف پرسپولیس در دیدار رده بندی شود.

در آخرین دیدار از هفته بیستم لیگ فوتبال اسپانیا، لالیگا، تیم اتلتیک بیلبائو، با نتیجه سه بر صفر هرکولس را درهم کوبید. در این دیدار که در ورزشگاه سن مامس و به میزبانی بیلبائو برگزار شد، تیم میزبان خیلی زود و در دقیقه ۵ با ضربه سر ژاوی مارتینز به گل نخست دست یافت.
در ادامه توپی از دروازه ها نگذشت تا این نیمه با نتیجه یک بر صفر به سود بیلبائو پایان یابد. در نیمه دوم و در دقیقه ۵۹ فرناندو یورنته برای میزبان گلزنی کرد تا اختلاف به دو گل برسد. این پایان کار نبود و تنها پنج دقیقه بعد، ایکر مونیاین تیر خلاص را شلیک کرد تا بیلبائو این دیدار را با پیروزی سه بر صفر به پایان برساند. با این نتیجه اتلتیک بیلبائو با ۳۲ امتیاز به رده ششم جدول رده بندی صعود کرد. هرکولس هم با ۲۲ امتیاز در همان رده دوازدهم باقی ماند.


No comments:

Post a Comment