Sunday, February 6, 2011

خبرهایی از دنیای اسکی


رقابتهای جام جهانی اسکی آلپاین، مسابقات رشته اسکی مارپیچ بزرگ زنان که قرار بود دیروز در پیستهای گارمیش پارتن کیرشن در جنوب شرقی آلمان برگزار شود، بدلیل شرایط بد آب وهوایی و وزش باد شدید، لغو و به امروز موکول شد.
این تصمیم در حالی از سوی برگزارکنندگان مسابقات جام جهانی گرفته شد که ورزشکاران و مسولان تیمها نیز،موافقت نمودند رقابتهای اسکی سوپر جی نیز با یک روز تاخیر برگزار شود.
اما هوای آفتابی منطقه اوبرزدورف آلمان، که در یکصد کیلومتری گارمیش، قرار دارد، باعث رونق رقابتهای جام جهانی پرش با اسکی شد. در مرحله رقابتهای انفرادی پرش با اسکی، مارتین کوخ، بار دیگر پیشتاز شد. کوخ اتریشی که در مرحله تیمی هم عملکرد مناسبی داشت، دیروز در پرش مرحله مقدماتی انفرادی ، حد نصاب ۲۱۴ متر و نیم را به ثبت رساند و در مرحله پایانی هم ۲۱۶متر و نیم پرید و به صدر جدول رقابتهای این مرحله رسید. تام هیلده نروژی با پرش به طول ۲۰۹ متر و نیم مکانی بهتر از دومی کسب نکرد و و گریگورشلیرن زاور هم با ثبت ۲۰۸ متر و نیم به جایگاه سوم بسنده کرد. در حالیکه سورین فرویند آلمانی، با ۲۰۷ متر و نیم، نزدیکترین رقیب به شلیرن زاور بود و آندریاس کوفلر هم با خطای تکنیکی از رسیدن به صدر جدول بازماند، مارتین کوخ در پرش نهایی خود با پرش به مسافت ۲۰۱ متر ونیم، بدون مشکل با مجموع ۴۲۸ امتیاز رده ی نخست رقابتهای انفرادی را از آن خود کرد. ضمن آنکه با این پیروزی کوخ، تیم اتریش به پیشتازی در رقابتهای تیمی پرش با اسکی نیز دست یافت.

امادرآمریکا، مسابقات اسکی آزاد قهرمانی جهان، در دییر ولی ایالت یوتا، دیروز با پیشتازی کانادایی ها دنبال شد. در ادامه رقابتهای فدراسیون جهانی اسکی، اف.آی. اس. ۲۰۱۱، مسابقات فری استایل، دررشته موگل دوبل، و اسکی موگل مسافت کوتاه زنان، نفرات راه یافته به مراحل پایانی هموطن بودند. امریکایی ها با رسیدن به مسابقه رده بندی اسکی موگل مسافت کوتاه، کسب مدال برنز را مسجل کردند. حنا کارنی، قهرمان المپیک ۲۰۱۰ ونکوور با پیروزی بر هموطنش هیتر مک فی، به مدال برنز رسید. در فینال هم کانادایی ها، از تصاحب مدالهای طلا و نقره مطمئن بودند. جنیفر هیل، که پیش ازاین خبر از کناره گیری از رقابتهای جهانی را اعلام کرده، در این فینال با برتری مقابل کول دافورد لاپونته، به دومین گردن آویز طلا در این مسابقات و سومین طلای خود در رشته موگل دوبل دست یافت.

در رقابتهای مردان، نیشی نوبویوکی از ژاپن با پیروزی مقابل ژیلبو کولاس از فرانسه به مدال برنز رسید و در فینال مردان، همانند رقابتهای زنان، دو کانادایی، برای رسیدن به طلا با هم مبارزه کردند.آلکساندر بیلودو، قهرمان جهان و المپیک، بابرتری مقابل رقیب ۱۸ ساله اش، میکائیل کینگزبوری به دومین مدال طلای خود در این رقابتها دست یافت. تاکنون کانادا با کسب ۸ مدال طلا و مجموع ۱۵ مدال، صدرنشین رقابتهای اسکی آزاد قهرمانی جهان است و آمریکا با تنها یک مدال طلا و مجموع ۷ مدال در مکان دوم ایستاده است.


اما کانادایی ها در رقابتهای اسنوبورد آزاد در اتریش هم یکه تازی می کنند. در رقابتهای دو میلیون دلاری اسکی اسنوبورد فری استایل در انیسبروک اتریش، امروز مارک مک موریس، درحضور یازده هزار تماشاگر مشتاق، در استادیوم برگیزل، بالاتر از دیگر مدعیان قهرمانی قرار گرفت و باکسب مدال طلا، جایزه نفر نخست را نیز از آن خود کرد. مک موریس در حالی موفق شد با کسب ۹۴امتیاز به قهرمانی برسد که رقیبانی همچون شان وایت آمریکایی و تریه هاکنسون نروژی در این میدان حضور نداشتند. اما در این رقابت، پس از مک موریس،پیتو پیروینن فنلاندی قهرمان سابق جهان، با ۸۸ و ورنر اشتوک اتریشی با ۸۳ امتیاز به ترتیب دوم وسوم شدند.

No comments:

Post a Comment