Sunday, May 15, 2011

رستگاری آژآکس در پله آخر



لیگ اردویزیه هلند امروز با قهرمانی دراماتیک آژآکس آمستردام به پایان رسید.
پس از آنکه توئنته انسخده هفته ها صدرنشین اردویزیه بود، در هفته پایانی این لیگ، آژاکس در دیدار مستقیم در برابر توئنته با شکست دادن این تیم به مقام قهرمانی دست یافت. در این دیدار که به میزبانی آژاکس برگزار شد، این تیم با نتیجه قاطع سه بر یک حریفش را شکست داد تا برای بیست و دومین بار به مقام قهرمانی این مسابقات دست یابد. در این دیدار یونگ دو بار دروازه حریف را باز کرد ضمن آنکه لاندزات هم به اشتباه دروازه توئنته را باز کرد. همچنین یانسن تک گل توئنته را به ثمر رساند. با این نتیجه آژاکس در هفته آخر مسابقات با ۷۳ امتیاز به مقام قهرمانی رسید و توئنته هم با ۷۱ امتیاز رده دوم را به خود اختصاص داد.

منچستریونایتد با تساوی یک بر یک مقابل بلکبرن در هفته سی و هفتم لیگ برتر انگلیس با ۷۷امتیاز فاصله امتیازی خود را با چلسی، تیم دوم جدول رده بندی به عدد هفت رساند تا برای نوزدهمین بار جام قهرمانی را بدست آورد و رکورددار قهرمانی در لیگ جزیره شود. درضمن این دوازدهمین قهرمانی منچستریونایتد با سر الکس فرگوسن در لیگ برتراست.

اما دیشب در آلمان هم بورسیا دورتموند برای هفتیمن بار به قهرمانی بوندسلیگا دست یافت. در آخرین هفته از لیگ فوتبال آلمان، بوندسلیگا، زردپوشان دورتموند که میزبان آینتراخت فرانکفورت بودند با پیروزی ۳ بر ۱ در برابر شاگردان کریستوف دام، هم جام قهرمانی را بالای سر بردند و هم فرانکفورتی ها را به دسته دوم فرستاندند. قهرمانی دورتموند از دوهفته پیش مسجل شده بود اما این تیم و طرفدارانش برای دریافت جام باید تا هفته آخر صبر می کردند. این قهرمانی شادی اعضای تیم دورتموند رو در برابر ۸۰ هزار طرفدار این تیم در ورزشگاه و خیابانهای دورتموند به همراه داشت. این تیم که جوانترین تیم قهرمان بوندسلیگا نام گرفته امروز به همراه ۴۰۰ هزار طرفدار خود این قهرمانی را جشن گرفت.

طلسم ناکامی سی و پنج ساله منچستر سیتی در انگلیس شکسته شد. تیم دوم شهر منچستر در فینال اف ای کاپ، در ورزشگاه ویمبلی به مصاف استوک سیتی رفت و با شکست این تیم برای پنجمین بار صاحب عنوان قهرمانی در انگلیس شد. یحیی توره، هافبک ساحل عاجی این تیم در دقیقه ۷۵ تک گل این دیدار را به سود شاگردان روبرتو مانچینی به ثمر رساند تا آبی های ایستلندز پس از ۳۵ سال به یک جام در فوتبال انگلیس دست یابد . این تیم آخرین بار در سال ۱۹۷۶ به مقام قهرمانی لیگ انگلیس دست یافته بود. منچستر سیتی این هفته برای نخستین بار جواز حضور در لیگ قهرمانان اروپا را نیز به دست آورده بود.

در فرانسه صدرنشین لوشمپیونا، قهرمانی جام حذفی رو هم به دست آورد. شب گذشته در فینال فرنچ کاپ، لیل در استاد دو فرانس به مصاف پاریسن ژرمن رفته بود که موفق شد با نتیجه یک بر صفر میزبانش را از پیش رو بردارد و به مقام قهرمانی دست یابد. در این دیدار لودوویچ اوبرنیاک، هافبک لهستانی لیل که در دقیقه ۷۹ به جای موسی ساو به زمین آمده بود، با گلزنی در دقیقه ۸۹ قهرمانی را برای لیل به ارمغان آورد. این تیم در وقتهای اضافه هم میتوانست اختلافش را به دو گل برساند اما پنالتی متیو دیبوچی را گرگوری کوپت، دروازه بان پاریسن ژرمن دفع کرد تا بازی با همان نتیجه یک بر صفر به پایان برسد. لیل که از سال 1954 تاکنون در لیگ فرانسه به قهرمانی دست پیدا نکرده بخت نخست کسب عنوان قهرمانی درلیگ امسال است و در صورت دستیابی به قهرمانی لیگ این تیم برای دومین بار از سال 1946 فاتح دو جام در یک فصل خواهد شد.

No comments:

Post a Comment