Wednesday, September 1, 2010

نخستین برد بسکتبال ایران در شانزدهمين دوره رقابت های قهرمانی جهان


آسمانخراش های ایران برای اولین بار در رقابت های جهانی به یک پیروزی شیرین دست یافتند. تیم ایران، به عنوان قهرمان آسیا، دوشنبه شب در سالن پوشیده از تماشاگر عبدی ایپکچی شهر استانبول، مقابل نماینده آفریقا و دارنده مدال برنز قاره سیاه، به میدان رفت و در پایان چهار وقت قانونی با نتیجه ۷۱ بر۵۸ پیروز میدان را ترک کرد.
در این دیدار که فراز و نشیب زیادی داشت، ایران با تشویق های ایرانیان پشتیبان تیم ملی، به بازی بازگشت و موفق شد در کواتر آخر، برتری کامل را به حریف دیکته کند. در کوارتر اول، ایران ۲۳ بر ۱۱ برتری را از آن خود کرد، اما در کواتر دوم، تیم ایران تنها به ۱۰ امتیاز بسنده کرد و ۱۲ به ۱۰ به برتری تیم تونس رای داد. در کواتر سوم هم برتری از آن تونس بود. این تیم آفریقایی در نبود حامد حدادی در زمین و آسیب دیدگی اوشین ساهاکیان که مجبور به ترک میدان شد، یکپارچه حمله بود و نزدیک به ۵ دقیقه استراحت برای حدادی، برای ایران شکست ۲۲ به ۱۶ در این وقت یک چهارم را به همراه داشت. ماتیچ، سرمربی صربستانی تیم ایران که در کواتر چهارم و پایانی، خطر شکست را بیخ گوش خود می دید، بار دیگر حمله را در دستور کار بازیکنان خود قرار داد و تیم ایران با فشار بیشتر، هنرنمایی مهدی کامرانی و ارسلان کاظمی و البته ریباندهای حامد حدادی امید را به اردو بازگرداند. دفاع خوب و حمله های سرعتی در کنار پاسکاری بازیکنان، عامل اصلی پیش افتادن قهرمانان آسیا بود. کوارتر چهارم برای ایران دلهره آور گذشت و جای خالی بازیکنانی چون صمد نیکخواه بهرامی و حامد آفاق به وضوح در زمین ایران مشهود بود. در این میان ارسلان کاظمی، با پرتاب های دو امتیازی موفق، نشان داد که در حالی که پست سه تیم ملی به بازیکن با روحیه ای نیاز دارد، او جایگزین مناسبی برای صمد نیکخواه بهرامی است و پدیده ایران در این دوره از رقابت ها است.
بازی ایران با تونس، تقابل دو نوع بسکتبال متفاوت بود. در این دیدار قدرت بدنی و تجربه بازیکنان تونس، مقهور جوانی و سرعت بسکتبالیست های ایران شد. میانگین سنی بازیکنان ایران در مقایسه با بازیکنان تونس دو سال کمتراست، ضمن آنکه حامد حدادی و ارسلان کاظمی که در آمریکا و لیگ های معتبر NBA و NCAA بازی کرده اند به یاری تیم ملی آمدند تا در پایان، پیروزی از آن ایران شود. بار دیگر سنتر بلند قامت ایران حامد حدادی با ۲۳ امتیاز، امتیاز آورترین بازیكن میدان شناخته شد. حامد حدادی که بیش از ۳۳ دقیقه در زمین بازی حضور داشت، ۲۳ امتیاز برای تیم ایران كسب كرد و امتیازآورترین بازیكن میدان لقب گرفت. وی با ۳ پرتاب ۳ امتیازی موفق، ۱۳ ریباند، ۲ بلاک شات و یک پاس منجر به امتیاز بهترین یار ایران بود. مهدی كامرانی هم نزدیک به ۳۱ دقیقه بازی كرد و ۱۵ امتیاز کسب کرد. ارسلان كاظمی بازیکن تیم دانشگاه رایس هم، در ۳۱ دقیقه ای که فرصت بازی داشت، با ۱۴ امتیازی که کسب کرد سهم بزرگی در این پیروزی داشت. جواد داوری، سامان ویسی ، اوشین ساهاکیان وآرن داوودی به ترتیب با ۸ ، ۵ ، ۴ و ۲ امتیاز به اندوخته ایران افزودند، تا در نهایت ایران با اختلاف۱۳ امتیاز تونس را از پیش رو بردارد.در این بازی سعید داورپناه،‌ محمد حسن‌زاده و اصغر كاردوست فرصت حضور در زمین نیافتند.
آنچه به عنوان نتیجه نهایی بر تابلوی ورزشگاه نقش بست، ثبت نخستین پیروزی ایران در رقابت های جهانی با نتیجه ۷۱ بر ۵۷ مقابل تونس ، نماینده آفریقا بود. ایران در صورت پیروزی در هر کدام از دیدارهای پیش رو مقابل تیم های آمریکا و اسلوانی، که بسیار مشکل و دست نیافتنی می نماید، امید به صعود از گروه خود خواهد داشت.
در دیگر دیدارهای روز سوم رقابت های بسکتبال قهرمانی جهان در ترکیه، و از گروه دوم، تیم ملی آمریکا حریف بعدی ایران در مقابل برزیل به سختی و با نتیجه ۷۰ بر ۶۸ به پیروزی رسید و اسلوانی ۹۱ بر ۸۴ از سد کرواسی گذشت. گروه های اول و دوم روز سه شنبه با قرعه استراحت روبرو شدند و چهارشنبه این دیدارها با بازی حساس ایران وآمریکا دنبال خواهد شد.

No comments:

Post a Comment