Wednesday, December 1, 2010

تب جام جهانی در زوریخ


تنها یکروز دیگر تا اعلام نام میزبانان جام های جهانی ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ زمان باقی مانده است.
امروز آخرین مراحل آماده سازی مراسم اعطای میزبانی این رقابتها، در شرایطی در زوریخ به پایان رسید که حرف و حدیثهای مربوط به رسوایی مالی و رشوه خواری درمیان اعضای کمیته اجرایی فیفا، روابط فدراسیون بین المللی فوتبال و انگلیس، یکی از کشورهای خواستار میزبانی را وارد فاز جدید کرده و این مراسم را نیز تحت تاثیر قرار داده است. ۲۲ عضو کمیته راگیری برای تعیین میزبانی، امروز، به بررسی تقاضای کشورهای خواستار جام جهانی ۲۰۲۲پرداختند و فردا هم، آخرین وضعیت پرونده نامزدهای جام جهانی ۲۰۱۸ را بررسی می کنند. براي سال ‪ ۲۰۱۸كشورهاي روسيه، انگلیس، اسپانيا- پرتغال و هلند - بلژيك نامزد میزبانی هستند و كشورهاي قطر، ژاپن، كره جنوبي و استراليا هم براي جام جهاني‪ ۲۰۲۲ درخواست کرده اند.

دیوید بکهام ستاره فوتبال آنکشور، دیوید کمرون نخست وزیر انگلیس و پرنس ویلیام که برای آخرین تلاشها به منظور دریافت میزبانی مسابقات جام جهانی ۲۰۱۸، راهی زوریخ سوئیس شده اند در نشستی به بررسی آخرین شرایط میزبانی کشورشان پرداختند. پیشتر، بکهام بهمراه سب کوئه، رئیس کمیته برگزاری المپیک لندن، از استادیوم المپیک انشهر دیدن کرده بود. کاپیتان سابق تیم ملی انگلیس اعتقاد دارد، پیشنهاد کشورش یکی از بهترین پیشنهادات، در بین کشورهای خواستار دریافت میزبانی است و از شانس بالایی برای پیروزی برخوردار است. در همین رابطه هیئت بازرسی فیفا هم، بدلیل وضعیت مناسب استادیوم ها و زیرساختها، بالاترین امتیاز را به انکشور اختصاص داده ولی در کنارِ کم خطر خواندن انکشور برای میزبانی مسابقات، از شرایط هتلها و زمینهای تمرین ابراز نگرانی کرده است. در همین حال اندی آنسُون، مدیر اجرایی کمیته میزبانی انگلیس، با ابراز تاسف از پخش برنامه پانوراما از شبکه بی بی سی ، از تاثیر منفی این برنامه بر روی بخت میزبانی انگلیس خبر داد. بی بی سی سه عضو فیفا، که در تعیین میزبان مسابقات جام جهانی حق رای دارند را، متهم به رشوه خواری کرده است. اما دیوید بکهام اعتقادی به رسوای مالی ندارد و میگوید میتوان به ۲۲ عضوکمیته رای گیری اعتماد داشت. انگلیس از سال ۱۹۶۶ تاکنون میزبان مسابقات جام جهانی نبوده است. كه البته انگلیس در همان سال قهرمان جام جهاني شد.

روسیه هم یکی دیگر از نامزدهای میزبانی مسابقات جام جهانی ۲۰۱۸ است. روسیه که قصد دارد برای نخستین بار میزبانی بزرگترین جشنواره فوتبال جهان رابرعهده داشته باشدامید وارست تا کمیته رای گیری فیفا ، به شعار آنکشور که همان تغییر است پاسخ مثبت بدهد. در همین حال ویتالی موتکو، مدیر اجرایی کمیته میزبانی روسیه، از انتظار طولانی انکشور برای دریافت میزبانی این مسابقات خبر داد. او همچنین تلاش و شفافیت همکارانش برای آماده سازی این مسابقات را ستود. روسیه برای کسب میزبانی این مسابقات حساب ویژه ای بر روی ولادیمیر پوتین، نخست وزیر انکشور باز کرده است. پوتین که نقش مهمی در میزبانی شهر سوشی برای المپیک زمستانی۲۰۱۴ داشته، به احتمال فراوان برای رایزنی های بیشتر راهی زوریخ خواهد شد.

امادو کشور اسپانیا و پرتغال، به صورت مشترک،درخواست میزبانی جام جهانی ۲۰۱۸ را دارند.
در حالیکه شنیده ها از مخالفت فیفا با میزبانی مشترک این مسابقات حکایت دارد، آب و هوای مطبوع، غذا و محیط مناسب و استادیومهای مدرن، شانس این دو کشور برای دریافت میزبانی را بالا برده. آنخل ماریا ویلار، رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا و نایب رئیس فیفا، ضمن تائید نگرانی مسئولان فیفا از میزبانی مشترک، اظهار داشت که شخص سب بلاتر، رئیس فیفا، مشکلی با این مسئله ندارد. یکسان بودن تمهیدات امنیتی، خدمات آی. تی. و مسائل حقوقی، بخشی از نگرانی مسئولان فیفا درباره میزبانی مشترک جام جهانی است

دیگر کشورهای خواستار میزبانی مشترک جام جهانی، هلند و بلژیک هستند. هلند و بلژیک، یک دهه پیش میزبان جام ملتهای اروپا بودند، اما فیفا درباره توانایی این دو کشور در میزبانی ۳۲ تیم و ۶۴ بازی، ابراز تردید کرده است. در همین حال کمیته میزبانی این مسابقات، تاریخ مشترک، واحد پول مشترک و همسایگی دو کشور را از مزیتهای این میزبانی نام برده است. آنها همچنین با اشاره به فاصله ۴۰۰ کیلومتری دورترین استادیومها، نزدیکی دو کشور را تضمین کننده جذابیت این بازیها دانسته اند. دیگر نگرانی فیفا، استقبال تماشاگران اسپانیا و پرتغال است، چون برای مثال، استادیوم شاقلاقوا که میزبان مسابقات جام ملتهای اروپا هم بوده در دیداری که آن تیم در برابر وسترلو برگزارکرد، تنها از ۳۱۰۰ تماشاگر میزبانی کرد.

اما پنج کشوردیگر هم از دوقاره جهان خواهان میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ هستند که ایالات متحده از قاره آمریکا نامزده شده است. آمریکا که سابقه میزبانی این مسابقات در سال ۱۹۹۴ را نیز دارد، یکی از بختهای میزبانی جام جهانی در ۱۲ سال آینده است. در حالیکه اعطای میزبانی مسابقات سال ۹۴ برای فیفا یک ریسک بود، با پیشرفت و همه گیری فوتبال در آمریکا، اکنون اینکشور به یک گزینه اَمن برای این میزبانی تبدیل شده است. با وجود استادیومهایی با گنجایش ۷۰ هزار نفر که در مسابقات فوتبال آمریکایی ان. اف. ال. استفاده می شود، اینکشور امید دارد، رکورد سه میلیون و پانصد شصت هزار تماشاگر سال ۹۴ را بشکند. گفتنی است بیل کلینتون، رئیس جمهور سابق و محبوب ایالات متحده آمریکا، رئیس افتخاری کمیته میزبانی این مسابقات است.

سرزمین کانگوروها هم برای نخستین بار خواستار میزبانی مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ است. در حالیکه دولت استرالیا تمامی مسائل مربوط به این مسابقات را تضمین کرده، کمیته میزبانی آنکشور اعلام کرده که جای هیچ نگرانی ای درباره توانایی برگزاری بزرگترین اتفاق ورزش فوتبال وجود ندارد. نگرانی مسئولان فیفا درباره وضعیت هوای استرالیاست. بدلیل حضور در نیمکره جنوبی، مسابقات جام جهانی ، در زمستانِ استرالیا برگزار خواهد شد و مانند جام جهانی گذشته در آفریقای جنوبی، میتواند باعث بروز مشکلاتی در برگزاری بازیهای شبانه شود. در همین حال محرومیت رینالد تماری،رئیس کنفدراسیون فوتبال اقیانوسیه از فعالیت در فوتبال، بدلیل دریافت رشوه، یکی دیگر از مشکلات استرالیاست. انکشور بر روی رای تماری حساب ویژه ای باز کرده بود.

اما قطر، دیگر کشور آسیایی خواستار میزبانی این مسابقات است. در حالیکه بن همام، رئیس قطری کنفدراسیون فوتبال آسیا از حمایت این کنفدراسیون از میزبانی قطر خبر داده، گرمای شدید انکشور مانعی بزرگ بر سر پیروزی قطر است. دمای هوای قطر در تابستان به بالای ۵۰ درجه سانتیگراد هم میرسد که برای سلامتی ورزشکاران به شدت خطرناک است. مسئولان کمیته میزبانی قطر این خطر را رد کرده و از نصب دستگاههایی برای کنترل هوا وسیستم سرمایشی در ورزشگاه ها و زمینهای تمرینی خبر داده اند. دیگر مشکل قطر وسعت کم آن کشور است. ۱۰ استادیوم از ۱۲ ورزشگاه درنظر گرفته شده برای مسابقات جام جهانی در شعاعی به طول ۲۵ تا ۳۰ کیلومتر واقع شده که می تواند مشکلاتی برای نظم این مسابقات ایجاد کند.

سومین اقتصاد بزرگ جهان هم دیگر کشور آسیایی خواستار میزبانی جام جهانی است. ژاپن که بهمراه کره جنوبی، سابقه برگزاری مشترک مسابقات جام جهان۲۰۰۲ را دارد، این بار می خواهد به تنهایی این ضیافت بزرگ ورزشی را برگزار کند. این کشور که در مراسم بهترینهای فوتبال آسیا، بیشتر جوایز از جمله بهترین تیم آسیا را به خود اختصاص داده، با تکیه بر تکنولوژی پیشرفته، و طرحهای های تک، امیدوار به کسب میزبانی مسابقات سال ۲۰۲۲ است. صفحات نمایش سه بعدی برای پخش بازیها و گوشیهای مترجم که اطلاعات مختلف را با زبانهای متفاوت به تماشاگران انتقال می دهد، بخشی از آمادگی تکنولوژیک ژاپن برای این بازیهاست.

و اما کره جنوبی، آخرین کشور آسیایی خواهان میزبانی مسابقات سال ۲۰۲۲ است. تجربه برگزاری مسابقات جام جهانی، تشکیلات منظم و امکانات سخت افزاری پیشرفته، شانس اولین کشور آسیایی راه یافته به نیمه نهایی مسابقات جام جهانی را افزایش داده است. اما یک مشکل عمده، توانایی کره در میزبانی این مسابقات را با تردید روبرو کرده. مشکلات دائمی این کشور با همسایه شمالی اش که به تازگی با برخورد نظامی هم همراه شده، نگرانی مسئولان فیفا درباره امنیت برگزاری این مسابقات را به همراه داشته است. در همین رابطه، سب بلاتر، رئیس فیفا ابراز امیدواری کرده که فوتبال بتواند پس از سالها صلح را به دو کره تقدیم کند.

اما از فوتبال اروپا، در ایتالیا، مرحله یک شانزدهم نهایی جام حذفی آنکشور، کوپا ایتالیا با صعود کیه وو و فیورنتینا دنبال شد. امشب چهره آخرین تیم صعود کننده به مرحله یک هشتم نهایی این رقابتها با بازی باری و لیورنو مشخص خواهد شد. اما در انگلیس، ودر مرحله یک چهارم نهایی جام اتحادیه فوتبال آنکشور کارلینگ کاپ، تیم منچستر یونایتد با شکست از تیم ته جدولی وستهم از دور رقابتها کنار رفت. دیشب منچستریونایتد وسر الکس فرگوسن با یک تیم متحول شده میهمان تیم قعرنشین لیگ برتر، وستهم یونایتد و آورام گرانت بودند. شیاطین سرخ در چارچوب رقابتهای یک چهارم نهایی جام حذفی موسوم به لیگ کاپ، در ورزشگاه آپتون پارک لندن، در حالی مقابل وستهام تن به شکست دادند که میتوانستند زننده ی اولین گل بازی باشند. دردقیقه شش این دیدار واکنش مناسب رابرت گرین دروازبان وستهم و تیردروازه، یک گل از تیم جوان منچستر گرفت. در ادامه ودر دقیقه ۱۶ گل ویکتور اوبینا توسط کمک داور آفساید اعلام شد ولی این نتیجه باقی نماند و جاناتان اسپکتور دو بار درهمان نیمه نخست در دقایق ۲۱ و ۳۶ دروازه شاگردان فرگوسن را گشود. در نیمه دوم اشتباه روبرت گرین دروازبان ملی پوش وستهم، میرفت کار دست مردان آورام گرانت بدهد که با خوش اقبالی آنها همراه بود. در این دیدار که فرگوسن به بازیکنان ذخیره و جوان خود میدان داده بود، منچستر، دو گل دیگر دریافت کرد تا سنگین ترین شکست این تیم در مقابل وستهم در ۴۰ سال گذشته به ثبت برسد. کارلتون کول، در دقایق ۵۶ و۶۵ برای تیم میزبان گلزنی کرد و پیروزی شیرینی را برای طرفداران وستهم رقم زد. وستهم در مر حله نیمه نهایی باید به دیدار دیگر تیم لندنی، آرسنال برود چرا که تیم فوتبال آرسنال در مقابل ویگان اتلتیک به برتری رسید و جواز حضور در جمع ۴ تیم برتر رقابتهای لیگ کاپ را بدست آورد. توپچی های لندنی و آرسن ونگر که پس از مدتها رابین فن پرسی را در ترکیب داشتند، دیشب میزبان ویگان بودند و موفق شدند درر پایان با نتیجه 2 بر صفر مقابل این تیم به برتری برسند.برای آرسنال در این دیدار بازیکن ویگان، آنتولین آلکاراز 41 در دقیقه با گل به خودی گلزنی کرد و نیکلاس بنتنر هم در دقیقه 65 برای دومین بار دروازه ی ویگان را گشود. بدین ترتیب آرسنال و وستهام یونایتد، در مرحله نیمه نهایی با یکدیگر رو به رو می شوند. مرحله یک چهارم نهایی این رقابتها امشب با برگزاری دو دیدار پایان می رسد که طبق برنامه بیرمنگام باآستون ویلا دیدار می کندو ایپسویچ تاون مقابل وست برومویچ به میدان خواهد رفت

اما روز پنجم از مرحله گروهی رقابتهای فوتبال لیگ اروپا هم امشب با برگزاری 12 دیدار پیگیری می شود که در مهمترین دیدارها، منچسترسیتی انگلیس با سالزبورگ اتریش روبروست،بایرلورکوزن آلمان با روزنبرگ نروژ دیدار خواهد کرد، یوونتوس مقابل لخ پوزنان لهستان به میدان می‌رود.وسامپدوریای ایتالیا با آیندهوون هلند پیکار خواهد کرد. طبق برنامه در دور پنجم از مرحله گروهی رقابتهای فوتبال لیگ اروپا در دیگر دیدارها آتلتیکومادرید اسپانیا با آریس سالونیکی یونان بازی می کند.
گروه سوم، خنت بلژیک با لفسکی صوفیه بلغارستان و اسپورتینگ پرتغال با لیل فرانسه روبرومیشود. گروه چهارم هایدوک اشپلیت کرواسی با آاک آتن یونان و زنیت سنت پترزبورگ روسیه با اندرلخت بلژیک پیکار میکند. گروه پنجم،اودنسه دانمارک با ختافه اسپانیا و یانگ بویز سویس با اشتوتگارت آلمان مصاف میدهد. ودر گروه ششم. متالیست اوکراین با دبرسنی مجارستان وسامپدوریای ایتالیا با آیندهوون هلند پیکار خواهند کرد.این رقابت‌ها فرداشب با انجام 12 دیدار دیگر پیگیری می شود.


No comments:

Post a Comment