Wednesday, July 29, 2009

شکست بعد از چهار سال

پرافتخار ترین ورزشکارجهان، قهرمان شنای المپیک- مایکل فلپس-
پس ازچهار سال برای اولین بارسکوی نخست را از دست داد.
در ادامه سیزدهمین دوره ی مسابقات شنا، شیرجه، واترپولو و شنای موزون قهرمانی جهان، شب گذشته نه تنها مایکل فلپس- دارنده ۱۴ مدال طلای المپیک - طعم تلخ شکست را چشید، بلکه رکوردش راهم از کف داد.
در این رقابتها که در شهر رُم پايتخت ايتاليا در حال برگزاريست رکوردي جديد در شناي دويست متر آزاد مردان جهان به ثبت رسيد.
دراین شنا ، پل بيدرمان آلمانی با کسب زمان يک دقيقه و ۴۲ ثانيه ضمن کسب مدال طلاي اين ماده ،رکورد آن را به ميزان ۹۶ صدم ثانيه بهبود بخشيد. رکورد پيشين اين ماده در اختيار مايکل فلپس بود که در بازيهاي المپيک پکن به دست آمده بود. در اين مسابقه مايکل فلپس به مدال نقره رسيد وپس از چهارسال در یک مسابقه انفرادی به مکان دوم بسنده کرد. دانيلا ايزوتوف از روسيه هم در مکان سوم جاي گرفت.اما خبرها حاکی از آنست که رکوردهاي ثبت شده در مسابقات قهرماني شناي جهان دررم مورد بازبيني قرار خواهد گرفت. ايزوستيا کورنلا مارکولسکو مدير اجرايي فدراسيون جهاني شنا-فینا-با اشاره به اين که طی سه روز به لطف لباسهاي شناي توليد شده بر اساس فناوريهاي فوق پيشرفته ۱۵ رکورد جهاني در مسابقات ثبت شده ياداور شد که از سال اينده استفاده از اين لباسها ممنوع ميشود و شناگران بايد از همان لباسهاي شناي قديمي پارچه اي استفاده کنند و در صورتي که نتوانند با انها رکوردهاي ثبت شده در رم را تکرار کنند اين رکوردها مورد بازبيني قرار خواهد گرفت. مدير اجرايي فينا با تاکيد بر اين که لباسهاي شنا از اين پس حتما بايد از جنس پارچه با ضخامت هشت دهم تا يک ميليمتر باشد اعلام کرد کميته علمي فدراسيون به زودي جنس اين پارچه را مشخص خواهد کرد. گفتنی است جنس لباس شنای پل بیدرمان از نوع پولیوریتین بوده و لباس شنای فلپس از نوع "ال زد آر ریسر".
اما در دیگر مواد از رقابتهای شنای قهرمانی جهان، در شنای ۱۰۰ متر کرال پشت زنان، جما اسپوفورت از بریتانیا با ثبت رکورد جدید مدال طلا گرفت- در ۵۰ متر قورباغه کامرون فان در بورگ با ثبت حدنصابی جدید- بر سکوی نخست ایستاد.
در ۱۰۰ متر همین ماده، مدال طلا به جونیا کوگای ژاپنی رسید.
درماده ۲۰۰ مترشنای آزاد و در مرحله نیمه نهایی فدریکا پلیگیرنی از ایتالیا رکورد جدیدی از خود بجا گذاشت، ربکا سونی آمریکایی مدال طلای شنای ۱۰۰ متر کرال سینه را بر گردن آویخت وبار دیگر مایکل فلپس آمریکایی در ۲۰۰ متر پروانه برتری را به رقیبی دیگر سپرد. درمرحله نیمه نهایی این شنا، تاکشی ماتسودای ژاپنی به پیروزی رسید، هرچندکه فلپس بهمراه ماتسودا و شناگری از لهستان به فینال راه یافتند.

No comments:

Post a Comment