Wednesday, June 1, 2011

بلاتر، پیروز انتخابات یک نفره



ناخدای کشتی طوفان زده، این لقبی است که رئیس ۷۵ ساله فدراسیون جهانی فوتبال به خودش داده است.
در آغاز شصت و یکمین نشست فیفا، سب بلاتر این سازمان را کشتی ای نامید که در دریای طوفانی در حال حرکت است و یک رهبر باید این کشتی را به مسیر خود برگرداند. او خود را رهبری مناسب برای این ماموریت دانست. بلاتر همچنین اعتقاد دارد رسوایی مالی اخیر، پایه های این سازمان غیردولتی را به لرزه انداخته است. او همچنین پیشنهاد داد که از این به بعد به جای ۲۴ عضو کمیته اجرایی فیفا، تمام ۲۰۸ عضو این سازمان برای میزبانی جام جهانی رای دهند تا جایی برای پیشنهاد و توصیه باقی نماند. با این حال، امروز در حالی که همه نگاهها به زوریخ و انتخابات هیئت رئیسه فیفا بود، پیشنهاد انگلیس مبنی بر تعویق این انتخابات به رای گذاشته شد که با ۱۷۲ رای مخالف به جایی نرسید. در آغاز این نشست هم محمد بن همام، رئیس مخلوع کنفدراسیون آسیا قصد شرکت در این مراسم را داشت که مسئولان از ورود او به سالن جلوگیری کردند. این اتفاق عکس العمل بن همام را در پی داشت و او شخص سب بلاتر را مسئول این حرکت نامید. ژنگ ژیلونگ، جانشین موقت بن همام در کنفدراسیون آسیا هم با ابراز ناراحتی از شرایط به وجود آمده، انقلاب فوتبالی را تنها راه حل خروج آسیا از این بحران نامید. در عین حال، پیش از این شایعه شده بود که کشورهای آسیایی به دلیل اعتراض به تعلیق بن همام در این جلسه حضور پیدا نخواهند کرد اما شیخ طلال فهد الصباح، رئیس فدراسیون فوتبال کویت، ضمن رد این مطلب، عنوان کرد که باید حرف یکدیگر را گوش کرد و به جای قضاوت، فرصت ابراز عقیده را به دیگران داد. انتخابات فیفا تا ساعاتی دیگر برگزار خواهد شد و سب بلاتر، کاندید بی رقیب این پست برای چهارمین دوره چهار ساله به این سمت منصوب خواهد شد، اما مطمئنا بحث و جدل حول و حوش سوایی های اخیر همچنان ادامه خواهد داشت و باید دید که آیا بلاتر میتواند ناخدای خوبی برای این کشتی بحران زده باشد، یا خود هم اسیر طوفان خواهد شد.

سب بلاتر پیروز انتخابات تک نفره فیفا شد. انتخابات هیئت رئیسه فیفا امروز در حالی برگزار شد که پس از تعلیق محمد بن همام، رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا، سب بلاتر تنها نامزد این پست بود. پیش از این فدراسیون فوتبال انگلیس و اسکاتلند درخواست کردند که این انتخابات به تعویق بیفتد اما این درخواست با ۱۷۲ رای مخالف،از سوی اعضای فیفا رد شد. در انتخاباتی که ساعتی پیش به پایان رسید، ۲۰۳ رای به صندوقها ریخته شد که سب بلاتر سوئیسی با ۱۸۶ رای موافق و ۱۷ رای مخالف، برای چهارمین دوره پیاپی ریاست فیفا را به دست آورد. بلاتر۷۵ ساله پس از اتمام این مراسم با تشکر از رای دهندگان عنوان کرد که با درخواست عمر و قدرت از خداوند، با قدرت تمام به کارش ادامه خواهد داد.

زمان انتقام برای برزیل فرا رسیده. تیم ملی فوتبال برزیل حداقل در دیداری دوستانه در شهر ریودوژانیرو، میزبان تیم ملی فوتبال هلند خواهد بود و میتواند انتقام باخت در جام جهانی را از نارنجی پوشان بگیرد. این نخستین دیدار دو تیم پس از رویارویی در یک چهارم نهایی مسابقات جام جهانی ۲۰۱۰ خواهد بود. هلند آن دیدار را دو بر یک به سود خود خاتمه داد تا برزیل با جام جهانی وداع کند. برزیل سرگرم آماده سازی برای مسابقات کوپا آمریکاست که ماه دیگر به میزبانی آرژانتین برگزار خواهد شد.

No comments:

Post a Comment