Tuesday, February 2, 2010

بازی با سیاست


شصت و هشتمین دربی یا شهرآورد تهران، فردا در حالی برگزار می شود که دو تیم از لحاظ فنی در شرایط خوبی نیستند. به رغم برد دو تیم در دو بازی آخر، نه پرسپولیس و نه استقلال فصل متعادلی را پشت سر نگذاشتند.
پرسپولیس که با کرانچار فصل را آغاز کرد، تا هفته ها سرگرم شناخت بازیکنان و ترکیب اصلی بود.تساوی های متوالی و نیمکت نشینی ستارگان پرسپولیس، مسئولان این تیم را مجاب کرد تا از خیر کرانچار گذشته و آلترناتیو تمام این سالهای نیمکت پرسپولیس، یعنی علی دایی را به سمت سرمربی گری این تیم منصوب کنند.دایی هم در آغاز در برابر ذوب آهن به تساوی رسید و در یک رکورد شکنی جالب، در برابر شاهین بوشهر با نتیجه تحقیر آمیز 4-1 بازی را واگذار کرد.در بازی بعدی ،راه آهن را با نتیجه 1 بر صفر مغلوب کرد و در آخرین بازی هم پیکان قزوین را با نتیجه 3 بر یک از پیش رو برداشت.
استقلال، فصل را با گرد و خاک آغاز کرد. کنار گذاشتن امیر قلعه نویی، مربی قهرمان و همیشه حاشیه دار استقلال، خود به خود آرامش را از این تیم گرفت. التهاب سکوها در طول فصل روی کادر فنی این تیم سایه انداخته بود. شعارهای جهت دار، توهین به کادر فنی، تهدید بازیکنان، تشویق قلعه نویی و ... کار را به جایی رساند که تا مقطعی شایعه برکناری مرفاوی به گوش می رسید و گاهی هم صحبت از استعفای او بود.پس از تساوی با تراکتور، این تیم توانست استیل آدین را دو بر صفر و ابومسلم را سه بر یک از پیش رو بردارد تا با آرامشی نسبی قدم به دربی روز چهارشنبه بگذارد.
فضای امنیتی این روزهای ایران، بیش از پیش بر این شهرآورد تاثیر گذاشته و از همین حالا بازار تهدیدها داغ شده. آماده باش نیروی انتظامی، تهدید کمیته انضباطی فدراسیون مبنی بر محدودیت مادام العمر خاطیان چهارشنبه ، فروش تنها۷۵ هزار بلیط و ... همه و همه امکان تساوی دیگری در بازی فردا را بیشتر می کند. از یک طرف بهمن، ماه تساوی در بازیهای دربی است و از طرف دیگر در بیست سال گذشته در تمام بازیهایی که در روزهای غیرتعطیل برگزار شده، تنها یک بازی با نتیجه مساوی به پایان رسیده.
از اردوی سرخها خبر می رسد که بزرگانی چون آرفی، بائو و مجتبی شیری از لیست 18 نفره پرسپولیس خط خورده اند.جالب آنکه علی دایی در مصاحبه ای برای زندگی شخصی مرفاوی آرزوی موفقیت کرده و نه برای بازی فردا. این مربی همچنین برای گلزنان دربی از جیب خود پاداشی ویژه تدارک دیده که قرار است در رختکن ورزشگاه به این بازیکن یا بازیکنان پرداخت کند. همچنین یحیوی، مربی دروازه بانان پرسپولیس که جایگزین احمدرضا عابدزاده شده، در برابر شایعه تجلیل از سوی باشگاه استقلال که بیشتر به یک جنگ روانی شبیه است، گفته که تنها موفقیت پرسپولیس برایش مهم است و به مسائل دیگر اهمیتی نمی دهد.
آنسوتر، صمد مرفاوی شانس تیمش را برای پیروزی در دربی 68م بیشتر می داند. او به انتخاب مظفری زاده برای قضاوت این دیدار هم واکنشی نشان نداد و گفت هر اتفاقی بیفتد حتما خدایی آن بالا هست. مجید نامجومطلق مربی تازه به این تیم پیوسته هم اعتقاد دارد استقلال نه تنها این بازی را می برد ، قهرمان هم می شود. اما آرش برهانی پیشتر کری خوانی را با پرسپولیسی ها آغاز کرده. علیرضا حقیقی دروازه بان پرسپولیس در جواب او گفته برهانی که در بازی معمولی پایش میلرزد، در بازی فردا حتی به محوطه جریمه پرسپولیس راه پیدا نخواهد کرد.
سرخپوشان، در دربی شصت و هشتم، علیرضا محمد را به دلیل سه اخطاره بودن در اختیار ندارند و استقلال هم نمی تواند از مجتبی جباری و امیدرضا روانخواه به دلیل مصدومیت استفاده کند.
به هر حال بازی استقلال –پرسپولیس در حالی برگزار می شود که شش تساوی پیاپی در دربی های قبلی، حوصله تماشاگران را سر برده و شهرآورد قبلی نیز شاهد شعار هواداران بر علیه "بازی با سیاست" بوده است.ش.

No comments:

Post a Comment