Thursday, May 12, 2011

بیست و یکمین قهرمانی بارسلونا



بارسلونا برای سومین سال پیاپی و بیست و یکمین بار قهرمان اسپانیا شد.
بارسلونا برغم کسب تساوی دیشب خود مقابل لوانته در فاصله دو هفته مانده به پایان رقابت‌ها جشن قهرمانی گرفت. در هفته سی و ششم رقابتهای لالیگا اسپانیا شب گذشته شش دیدار برگزار شد که در مهمترین آنها شاگردان پپ گواردیولا در استادیو سیوتات دو والنسیا در شهر والنسیا به مصاف لوانته رفتند و با تساوی یک بر یک مقابل میزبانشان بار دیگر طعم شیرین قهرمانی را چشیدند. کاتالانها که با پیراهن دوم خود به مصاف تیم میان جدولی رفته بودند برای کسب عنوان قهرمانی لالیگا تنها به یک امتیاز احتیاج داشتند که به آن دست یافتند. گلزن بارسا در این دیدار سیدو کیتا بود که در دقیقه 28 بازی بارسا را پیش انداخت اما فیلیپه کایسیه دو مهاجم لوانته در دقیقه 41 بازی را به تساوی کشاند. بارسا و لیونل مسی موقعیتهای گلزنی دیگر هم داشتند ولی این نتیجه تا پایان دست نخورده باقی ماند تا بارسلونا با ۹۲ امتیاز با شش امتیاز اختلاف با رئال مادرید در فاصله دو بازی تا پایان لیگ برای سومین بار تحت رهبری گواردیولا قهرمان اسپانیا شود.

این قهرمانی در بارسلونا و دیگر شهرهای اسپانیا طرفداران تیم قهرمان جهان را به خیابانها کشاند. دوستداران آبی اناری پوشان کاتالان در پایتخت این ایالت از آنکه این قهرمانی با اقتدار کامل بدست آمده سر از پا نمی شاختند. این قهرمانی سومین قهرمانی پیاپی پنجمین قهرمانی از سال ۲۰۰۵ و ۲۱ مین قهرمانی در تاریخ ۱۱۱ ساله باشگاه بارسلوناست. در ایتالیا اینترمیلان راهی فینال جام حذفی ایتالیا شد. در دیداری که خاویر زانتی کاپیتان آرژانتینی اینتر برای هزارمین بازی رسمی به میدان میرفت اینتر صعودش را به فینال جشن گرفت. اینترکه در این فصل از رقابتهای لیگ ایتالیا بعد از پنج سال قهرمانی پیاپی دستش از جام اسکودتو کوتاه مانده و قهرمانی سری آ باشگاه‌های ایتالیا را به تیم همشهری آ.ث. میلان بخشیده دیشب در دور برگشت مرحله نیمه نهایی کوپا ایتالیا با گذشتن از سد آ. اس رم به فینال این رقابتها صعود کرد. شاگردان لئوناردو برغم تساوی یک بر یک در این دیدار در مجموع دو دیدار رفت و برگشت ۲ بر یک از سد پایتخت نشینان گذشتند. ساموئل اتوئو ستاره کامرونی این تیم با گلزنی در دقیقه ۵۸ سی و چهارمین گل خود را در پنجاهمین بازیش در فصل جاری با پیراهن اینتر برای مدعی قهرمانی جام حذفی به ثمر رساند.اما رومی ها بیکار ننشستند و مارکو بوریلو که دردقیقه ۷۶ هر دو تیر دروازه اینتر را نشانه رفته بود در دقیقه 84 بازی را به تساوی کشاند. این تساوی برای اینتر کافی بود تا در فینال حریف پالرمو شود. پالرمویی که سه شنبه شب موفق شد در مجموع دو دیدار رفت و برگشت با نتیجه 4 بر 3 از سد میلان بگذرد

در فرانسه المپیک مارسی با پیروزی در برابر برست، به قهرمانی در لیگ فوتبال فرانسه امیدوار ماند. در چارچوب بازیهای هفته سی و پنجم لوشمپیونا، دیشب مارسی در ورزشگاه ولودروم
میزبان برست بود که در آخر این تیم را با نتیجه سه بر صفر به خانه فرستاد. رمی با گلزنی در دقیقه ۱۲ برتری یک بر صفر در نیمه نخست را برای میزبان به ارمغان آورد. جوردن آیو و گابریل هاینتسه هم با گلزنی در نیمه دوم پیروزی سه بر صفر خانگی را برای مارسی رقم زدند. با این نتیجه المپیک مارسی با ۶۵ امتیاز و ۴ امتیاز اختلاف با لیل صدرنشین همچنان در رده دوم باقی ماند تا به قهرمانی امیدوار باشد. برست هم با این شکست با ۴۲ امتیاز در جایگاه پانزدهم جای گرفت.

در بلژیک و در ادامه مسابقات پلی آف لیگ آنکشور تیم استانداردلیژ با پیروزی در برابر لوکرن، به صدر جدول گروه این مرحله صعود کرد. در این دیدار که در خانه لوکرن برگزار شد، لیژ با تک گل دقیقه ۸۰ گورو، در برابر میزبانش به برتری رسید تا با ۴۷ امتیاز به صدر جدول صعود کند. در سایر دیدارها اندرلخت چهار بر یک خنت را شکست داد و کلاب بروژ هم سه بر صفر گنک را در هم کوبید در جدول رده بندی پلی آف لیگ بلژیک، پس از استانداردلیژ، ریسینگ گنک و اندرلخت رده های دوم و سوم را در اختیار دارند.

بشیکتاش ترکیه هم به لیگ قهرمانان اروپا راه یافت. این تیم با کسب مقام قهرمانی جام حذفی ترکیه سهمیه حضور در فصل بعد لیگ قهرمانان را بدست آورد. در دیدار فینال ترکیش کاپ بشیکتاش موفق شد با نتیجه ۴ بر ۳ بیوک شهیر بلدیسپور استانبول را شکست دهد تا برای نهمین بار به عنوان قهرمانی این مسابقات دست یابد. این دیدار در پایان وقتهای قانونی با تساوی دو بر دو خاتمه یافت. در وقتهای اضافه هم توپی از خط دروازه ها نگذشت تا کار به ضربات پنالتی بکشد. در ضربات پنالتی، این بشیکتاش بود که ۴ بر ۳ به برتری رسید تا مقام قهرمانی ترکیش کاپ را به دست آورد. این قهرمانی، جواز حضور بشیکتاش در مسابقات سال بعد لیگ اروپا را صادر کرد.




No comments:

Post a Comment