Wednesday, December 23, 2009

کشف حجاب و محرومیت


بعد از انتشار خبرهایی مبنی بر كشف حجاب در رقابتهاي بين المللي تكواندو در كيش، تو مسابقات بين المللي كاراته آلمان در سبک شوکو کای شیتوریو یونیون، گروهي از دختران كاراته كای ایرانی بدون پوشش موهاشون، به روی تاتمی میرن ومسابقه میدن. این مسله یکماه و نیم پیش اتفاق افتاده و امروز طبق دستورآقای سعید لو رئیس سازمان ورزش و پیگیری علیرضا آهی فعالیتهای این سبک تعطیل میشه، ورزشکارایی که حجابشون رو رعایت نکردن تنبیه میشن و از تیم ملی اخراج میشن. آقای محمد متقیان نژاد رئیس این سبک در ایران هم از این سمت برکنار میشه.جالبه که این مسابقه ها، در رده‌های سنی مختلفِ نونهالان، نوجوانان، جوانان، امید و بزرگسال برگزار شده بوده و طبق اعتراف آقای آهی، ‌ورزشكاران خاطی در رده ی سنی پایین ، یعنی نوجوانان و یا جوانان قرار داشتن.
خوب خیلی از فدراسيون هاي جهاني، در رشته های ورزشی مختلف، با حضور ورزشکار با حجاب، تو رقابتهاي رسمي بين المللي مخالف هستن، و این مخالفت رو هم اعلام میکنن. خیلی از رشته های دیگه به این مساله اهمیت نمیدن. مثلاً در ورزشهايي چون واليبال، بسکتبال، فوتسال و فوتبال، دوچرخه سواري و دو و ميداني، داشتن سربند، آزاد اعلام شده و لباسهای طراحی شده اسلامی ایران هم، مورد قبول کنفدراسیون آسیایی این ورزشها قرار گرفته. اما در ورزشهای رزمی، که تعداد سبکها و رشته های اون واقعاً شاید به ۲۰۰ رشته و سبک و شاخه برسه قصه فرق میکنه. خیلی از رشته های رزمی که نوپا هستن و یا خیلی طرفدار تو دنیا ندارن، برای اینکه عضوهای بیشتری داشته باشن، و یا به دلایل بیزینسی دیگه، ترجیح میدن، مسابقه ی ورزشکاران با حجاب رو قبول کنن. اما بیشتر سبکهای این رشته ا مخالف هستن. حالا یا بدلیل بسته شدن و یا پوشیده شدن قسمتی از بدن ورزشکار یا بدلیل قوانینی که بر اساس اون، امتیاز دهی میکنن. و یا روسای این رشته ها قانون حجاب رو یک فرق و تبعیض میدونن .
مثلاً در خیلی از این رشته های رزمی توی یه مسابقه، حریف میتونه قسمت بسته شده بر روي گردن بگیره و این حتی باعث خفگي آني فردی که سرش رو بسته بشه.

ویدئوی مصاحبه با تریاکیو اوکازاکی:

http://www.youtube.com/pnnvideo#p/u/13/FFe9wnQuVVU

No comments:

Post a Comment