Sunday, January 31, 2010

آقاي خاص تنيس


راجرفدرر، سوئیسی با پیروزی مقابل اندی مورای، رکورد جدیدی درقهرمانی گراند اسلم جهان، به ثبت رساند. درفینال مسابقات تنیس استرالین اوپن، راجر فدرر، مرد شماره یک تنیس جهان و برترین تنیسورتاریخ گراند اسلم ها، امروزدر رود لاورآرنای ملبورن، اندی مورای بریتانیایی را در سه ست متوالی درهم شکست تا پیشتازی خود را به رخ مدعیان بکشد. فدرر برای ۲۲مین بار در طول دوران تنیس حرفه ای اش در فینال یک گراند اسلم، یکی از چهارمسابقه معتبر تنیس، به میدان رفت و برای ۱۶مین بار بر جام قهرمانی بوسه زد. فدررو مورای در رقابتهای 2008یواس اوپن هم مقابل یکدیگر به میدان رفته بودند، که فدرر در آن دیدار نیز، به پیروزی رسید.مورای اسکاتلندی که در این دوره از مسابقات، خوش ظاهر شده بود، نتوانست به انتظار ۷۴ ساله ی بریتانیایی ها برای رسیدن به قهرمانی در یک گراند اسلم پايان دهد. فدرر، بخت نخست کسب جام، برای دستیابی به شانزدهمین قهرمانی گراند اسلم خود، دراین فینال، به دو ساعت و 41 دقیقه زمان نیاز داشت و مقابل نفر پنجم تنیس جهان و برترین تنیس باز بریتانیا ،با نتیجه 3-6،4-6 و 6 -7 به پیروزی رسید تا برای چهارمین بار در مسابقات تنیس آزاد استرالیا، به جام قهرمانی دست یابد. دیروز هم سرینا ویلیامزآمریکایی، با دفاع از عنوان قهرمانی اش در این میدان به دوازدهمین گرانداسلم خود رسید.

در فرانسه ،هفته 22م رقابتهاي فوتبال دسته يک باشگاههاي آنکشور، لیگ لوشامپیونا، با پیروزی تیم مونتپليه و کمتر شدن فاصله امتیازی این تیم با بوردوی صدرنشین پیگیری شد. تیم مونپلیه که فصل پیش در لیگ دسته دوم باشگاه های فرانسه شرکت داشت، در حضوری پر قدرت در لیگ دسته یک، دیشب در خانه، پذیرای المپيک مارسي بود و موفق شد با دو گل این تیم را از پيش رو بردارد، تا جایگاه خود را در مکان دوم جدول تثبیت کند.هم اینک مونپلیه با 42 امتیاز، بالاتر از تیمهای مدعی قهرمانی همچون لیون و لیل جای دارد. دیشب درادامه هفته ی ۲۲م لوشامپیونا، ۶ دیداردیگر نیز برگزار شد، که طی آن، لیل در پیکاربا لنز، با یک گل به برتری رسید. همچنین موناکو سه بر دو ازسد نيس گذشت، نانسي با يک گل لوريان را شکست داد، تولوز سه بر يک لمنس را برد، رن با چهار گل گرنوبل را درهم کوبيد ودیدار تیمهای بوردو و بلون با تساوي بدون گل خاتمه یافت.امشب درادامه اين رقابتها ، المپيک ليون با پاريسن ژرمن بازي مي کند، اوسربه مصاف سنت اتين مي رود والنسين پذيراي سوشوست. درجدول رده بندي رقابتهاي فوتبال دسته يک باشگاههاي فرانسه هم اینک، بوردو با 48 امتياز صدرنشين است و تيمهاي فوتبال مونپليه با 42و و ليل با 40امتياز در رده هاي دوم و سوم جاي دارند.

هفته 23م ليگ برتراسکاتلند دیروز با پیروزی تیم صدرنشین دنبال شد. تیم گلاسکو رنجرز، دیشب در خانه سه بر صفرازسد فالکريک گذشت تا با ۱۶ پیروزی، شش تساوی تنها یک باخت با مجموع ۵۴ امتیاز پیشتازمطلق لیگبرتر آنکشور باشد.سلتيک دیگر تیم بندرگلاسگو نیز برای ماندن در جایگاه دوم با يک گل تيم هميلتون آکادميکال را برد تا با ۴۴ امتیازجوازحضوردر رقابتهای اروپا را کسب کند.در سایر دیدارها ،مادِروِل با سه گل از سد آبردين گذشت.سنت جانستون يک بر صفرهارتس را برد. هيبرنيان دو بر يک سَنت ميرِن را مغلوب کرد و دیدار تيمهاي کيلمارناک و داندي يونايتد با تساوي چهار بر چهار به پایان رسيد.در جدول رده بندي ليگ برتر اسکاتلند،هم اینک، پس از گلاسکو رنجرز و سلتيک تیمهای هيبرنيان داندی یونایتد،مادرول وهارتص به ترتيب سوم تا ششم هستند.

هفته 22م رقابتهاي فوتبال باشگاههاي بلژيک، لیگ ژوپیلییر دیشب با دو ديدار پيگيري شد.تيم کلاب بروژ، که در مکان دوم لیگ پانزده تیمی بلژیک قرار دارد، در دیدار با تیم پایین جدولی وسترلو، دو بر يک به پیروزی رسیدو با ۴۵ امتیاز پس از اندرلخت صدرنشین باقی ماند. در دیگر دیدار دیشب، تيم سِرکل بروژ نیز با همین نتیجه، دو بر يک مشلن را مغلوب کرد. در جدول رده بندي لیگ بلژيک، هم اینک اندرلخت با 51 امتياز پیشتازاست و تيمهاي کلاب بروژ با 45 و خنت با 41 امتياز به ترتيب دوم و سوم هستند.


سوپر جي جام جهاني


رقابتهاي جام جهاني اسکي زنان و رشته شوپر جی که درسنت موريتزسوئيس برگزار شد، لیندسی وون آمریکایی بعنوان نخست دست یافت. وون با 17 صدم ثانیه اختلاف با ماری مارشند آرویه و آندریآ فیشباخر در مکان اول قرار گرفت.لیندزی وون امریکایی در حالی به مقامقهرمانی سوپر جی جام حهانی دست یافت که هنوز دو مرحله از آن باقی مانده . دررقابتهاي جام جهاني اسکي مارپيچ بزرگ، مردان که درکرانیسکا گورای اسلووني برگزار شد مارسل هیرشراتريشی با ثبت زمان مجموع 2 دقيقه و 31 ثانيه و 30 صدم ثانيه به مقام نخست رسيد. پس از هیرشر، کیتيل يانسورد نروژی دوم شد و تد لجيتي آمريکایی مقام سوم را به خود اختصاص داد. در رده بندي جهاني اسکي مارپيچ بزرگ، تد لجيتي، همچنان با 352 امتياز صدرنشين است. تیم اتریش با کسب 1560 امتیاز، عنوان قهرمانی مسابقات پرش اسکی تیمی دراوبرزدورف آلمان را به خود اختصاص داد. نروژ به مقام دوم رسید و فنلاند هم با به دست اوردن 1505 امتیاز در رده سوم قرار گرفت. آلمان با وجود امتیاز میزبانی نتوانست به مقام چهارم دست پیدا کند. عنوان اولین دوره مسابقات جام جهانی اسکی اسنوبورد، سلوپ ستایل در دامنه های کلگری کانادا، به سینا کاندریان سوئیسی و مارک مک موریس کانادایی رسید.همچنین در مسابقات نیم پیچ، یا هف پایپ، ژیفنگ سان و آرتور لونگو به مقام اول رسیدند. لونگو با این عنوان، جواز حضور در مسابقات المپیک ونکوور را بدست آورد. و در ادامه مسابقات زمستانی ایکس گیمز، و در اسنوبورد سوپرپایپ زنان، گرچن بلیلر با اختلاف 66 صدم ثانیه نسبت به کلی کلارک به مقام اول دست یافت.همچنین هالدور هلگاسون ایسلندی در پرش با سنوبورد یا اسنوبورد بیگ ایر به مدال طلا رسید.

Thursday, January 28, 2010


صدرجدول رده بندی مسابقات لیگ برتر باشگاه‌های انگلیس، بار دیگربه چلسی رسید. آبی پوشان لندنی، دیشب درچارچوب هفته 23م لیگ برتر، با برتری پرگل مقابل بیرمنگام صدرنشین شدند. اما تیم دوم رده بندی، منچستریونایتد نیز شب گذشته در دیداری جذاب و دیدنی با برتری مقابل رقیب همشهری خود منچسترسیتی به فینال مسابقات فوتبال کارلینگ کاپ راه یافت. در دور برگشت ازمرحله نیمه نهایی مسابقات فوتبال کارلینگ کاپ، دیشب، منچستریونایتد درورزشگاه اولدترافورد ودرحضور بیش از 74 هزارتماشاگر، میزبان منچسترسیتی بود ودرنهایت موفق شد، 3 بریک آبی پوشان را از پیش روبردارد.این درحالی بود که دیدار رفت دو تیم با برتری 2 بریک مردان مانچینی خاتمه یافته بود و شیاطین سرخ برای صعود دروقت معمول بازی،نیازبه پیروزی با نتیجه ای غیر از ۲ بر یک داشتند.این تیم ابتدا با گلهای، پل اسکولز در دقیقه 52 و مایکل کریک در دقیقه 71 ازحریف همشهری اش پیش افتاد ولی کارلوس ته‌وز ،مهاجم پیشین سرخ پوشان بار دیگر زهر خود را ریخت و در دقیقه 76 تک گل من سیتی را به ثمر رساند.در این زمان وین رونی یار ارزنده من یو،دست بکار شد و سرالکس فرگوسن با گل دقیقه ۹۳ رونی موفق شد، درمجموع دو بازی رفت و برگشت با نتیجه 4 بر3 مقابل شاگردان مانچینی به پیروزی دست یابد و باردیگر فینالیست شود. دیدار نهایی کارلینگ کاپ، یکشنبه 28 فوریه برابر 9 اسفندماه در ورزشگاه ومبلی لندن برگزار خواهد شد.

اما درایتالیا تیم آ.ث. میلان دربرابراودینزه تسلیم شد وازدوررقابتهای فوتبال جام حذفی باشگاه‌های آنکشورحذف شد. روسونری ها که درمرحله یک چهارم نهایی مسابقات فوتبال جام حذفی یا کوپا ایتالیا، درسن سیرو، میزبان تیم اودینزه بودند، در دقیقه 56 وسیله ی گوخان اینلر دروازه ی خود را گشوده دیدند و تلاشهایشان برای جبران این گل خورده، سودی دربر نداشت. مرحله یک چهارم نهایی مسابقات فوتبال جام حذفی باشگاه‌های ایتالیا، امشب با دیدار تیمهای اینترو یونتوس پیگیری میشود، تا پیروزاین پیکاربهمراه تیمهای فیورنتینا، اودینزه و رم درمرحله نیمه نهایی، به جدال یکدیگربروند.

در اسپانیا نیز دوربرگشت ازمرحله یک چهارم نهایی مسابقات فوتبال جام حذفی باشگاه‌های آنکشور، دیشب با شکست تیمهای اوساسونا و دپورتیو لاکرونیا همراه بود. درآغاز دوربرگشت از مرحله یک چهارم نهایی کوپادل ری، اوساسونا در ورزشگاه رینو دی ناباروی شهر پامپلونا، میزبان تیم راسینگ سانتاندربود و باقبول شکست 3 برصفراز گردونه بازیها کناررفت. دراین دیدار، جواد نکونام 90 دقیقه و مسعود شجاعی 73 دقیقه برای تیمشان بازی کردند.حذف اوساسونا درحالی بود که این تیم، دردیداررفت نیز 2 بریک مغلوب سانتاندرشده بود. گلهای سانتاندر را در این بازی، فرانسیسکوسیسکو، هنریکه وسرجیو کانالس به ثمررساندند .در دیگر دیداراین مرحله از کوپا دل ری، سویا نیز با برتری مقابل دپورتیوولاکرونیا جوازصعود به مرحله نیمه نهایی را بدست آورد.سویا دردیداررفت 3 برصفرپیروزشده بود و با اینکه دیشب در ورزشگاه ریازورشهر لا کرونیا، با یک گل تن به شکست داد، اما این باخت، مانع ازصعود سویا نشد واین تیم در مجموع دو بازی رفت و برگشت با پیروزی 3 بریک، جواز صعود به مرحله نیمه نهایی مسابقات فوتبال کوپادل ری را کسب کرد.در ادامه این بازیها، امشب سلتاویگو با اتلتیکومادرید وختافه با رئال مایورکا دیدار میکند.

سریناویلیامز آمریکایی و ژوستین هنین آردن بلژیکی، فینال مسابقات تنیس آزاد استرالیا را برگزار خواهند کرد. سرینا بخت نخست کسب جام و مدافع عنوان قهرمانی، در برابر نا لی تنیسور رده ی شانزدهم جهان از چین، در دو ستی که به تایبرک کشیده شد با نتایج مشابه ۷ بر۶ به پیروزی رسید تا در فینال مقابل حریف سرسخت سه سال پیش خود قرارگیرد. ژوستین انین، که در مصاف با تنیسوری دیگرازکشورچین ، ژی جنگ به میدان رفته بود، با اقتدار در دوسته متوالی و با نتایج شش بر یک و شش بر صفر به برتری رسید تا در حضوری دوباره به دنیای تنیس نشان دهد که همچنان مدعی قهرمانی است.هنین بیش از یکسال نیم پیش ، در اوج تنیس خود و درحالیکه نفرنخست رده بندی بود، به دلیل مسائل خانوادگی از دنیای تنیس حرفه ای کناره گیری کرد. اما امروز در رقابتهای مردان چهره یک فینالیست مشخص شد. اندی مورای بریتانیایی، نفر پنجم رده بندی تنیس با برتری ۳ بر یک مقابل مارین چیلیچ کروات ، نفر چهاردهم رنکینگ جهانی به فینال راه یافت.دیگر دیدارمرحله نیمه نهایی تنیس آزاد استرالیا بین راجر فدرر سوئیسی و ژو ویلفرید سونگا برگزار خواهد شد.

مسابقات تنیس آزاد استرالیا، اولین گراند اسلم سال، با پیشتازی پرافتخارترین تنیسورجهان و مرد شماره یک این ورزش پیگیری شد. در مرحله یک چهارم نهایی رقابتهای ۲۱میلیون دلاری استرالین اوپن، امروز راجر فدررسوئیسی، که تاکنون ۱۵عنوان قهرمانی گراند اسلم یا جایزه بزرگ تنیس را بدست آورده، در پیکاربا نیکولای داویدنکوی روس نفرششم رده بندی تنیس، سه بر یک به برتری رسید و راهی مرحله نیمه نهایی شد. فدرر، ابتدا ست نخست را ۶۲ به حریف پر تلاشش واگذار کرد، ولی در ستهای دوم وسوم با نتایج ۶ بر ۳ و ۶ بر صفر رقیب مدعی خود را با شکست مواجه ساخت و درسته چهارم نیزدرتایبرک ۷ بر ۵ او را مغلوب کرد تا برای ۲۳مین بار متوالی به جمع ۴ تنیس باز برتر یک گراند اسلم بپیوندد. در دیگردیدارمرحله یک چهارم نهایی، نواک ژوکویچ صرب، قهرمان ۲۰۰۸ این میدان مغلوب ژوویلفرید سونگای فرانسوی شد و ازدور بازیها کناررفت. درهمین مرحله در رقابتهای زنان نفرششم رنکینگ جهانی،ونوس ویلیامز آمریکایی،دارنده ۹ قهرمانی انفرادی و ۱۱ قهرمانی تنیس دونفره ی گراند اسلم ، درپیکاربا نفر شانزدهم تنیس زنان، نا لی ازچین ، دو بر یک شکست خورد و از راهیابی به مرحله نیمه نهایی بازماند. این تنیسور ۳۰ ساله در ست نخست ۶ بر۲ پیروزشد ، ولی درادامه، در دوسته بعدی در تایبرک، نتیجه را واگذار کرد. اما خواهر ونوس، سرینای ۲۹ ساله، مدافع عنوان قهرمانی این میدان، و نفرنخست رده بندی تنیس، با پیروزی برویکتوریا آزارنکا، ازبلاروس، به جمع چهار تنیسوربرترملبورن پیوست. وی ست نخست را ۴ به ۶ به حریف سپرد، ولی در دو سته بعدی با نتایج ۷ بر۶ و ۶ بر ۲ به برتری رسید ، تا در نیمه نهایی، انتقام خواهرش را از نا لی بگیرد.

درمسابقات بسکتبال لیگ حرفه ای ان بی ای دیشب ۵ بازی برگزار شد اما در یکی از دیدنی ترین بازیها، تیم دالاس ماوریکس، که در مکان سوم کنفراس غرب قرار دارد، در حالیکه در خانه، آمریکن ایرلاینز سنتر شهر دالاس، میزبان تیم میلواکی باکس بود، موفق شد با اختلاف یک امتیاز ۱۰۸ بر ۱۰۷ از سد تیم نهم کنفراس شرق بگذرد. درک نویتسکی ، فوراورد قدرتی تیم دالاس، برای این پیروزی ۲۸ امتیاز بدست آورد و ۳۰ مین برد این فصل یارانش را رقم زد. نویتسکی ۳۱ ساله که یازدهمین سال حضورش در ان بی ای را تجربه میکند، در این بازی، پرامتیازآورترین بازیکن تیمش بود.درآنسوی میدان آندرو بوگوت استرالیایی، سنتر۲مترو پانزده سانتیمتری میلواکی باکس ۳۲ امتیاز برای تیم میهمان کسب کرد، ولی این برای جلوگیری از شکست کافی نبود. در تیم دالاس ماوریکس، اریک دامپیر، سنتر باتجربه ی این تیم، با ۱۱ ریباند، جیسون کید ۳۶ ساله، با ۱۲ پاس منجر به امتیاز و جیسون تری با ۲۱ امتیاز بهترینهای میدان بودند. در دیگر بازیهای دیشب، لس انجلس کلیپرز، ساکرامنتو کینگز، شارلوت بابکتس و نیوویورک نیکس مقابل حریفانشان به پیروزی رسیدند.

Wednesday, January 27, 2010


رافائل نادال، مدافع عنوان قهرمانی تنیس آزاد استرالیا، از گردونه ی این مسابقات کناررفت. درمرحله یك چهارم نهایی رقابتهای استرالین اوپن ،نخستین گراند اسلم سال، رافائل نادال اسپانیایی، مرد شماردوی تنیس برابراندی مورای بریتانیایی بخت پنجم فتح جام به میدان رفت و با انصراف ازادامه بازی، از رسیدن به جمع چهار تنیسور برتر این میدان بازماند. نادال که مدتهاست از ناحیه زانو دچار آسیب دیدگیست ، در حالیکه ۳ بر صفردر ست سوم ازحریف خودعقب بود از دور این بازیها کناررفت.در دیگر بازی این مرحله، مارین چلیچ کروات دریک دیدارسنگین موفق شد۳ بر ۲ برابراندی رادیك امریکایی به پیروزی برسد وحریف مورای شود. فردا راجرفدرر سوئیسی با نیکولای داویدنکوی روس و نواک ژوکوویچ صرب با ژوویلفرید سونگای فرانسوی دیدار خواهد کرد.اما در رقابتهای یک چهارم نهایی زنان، ژوستین هنین آردن بلژیکی، زن شماره یک سابق جهان، در برابردیگر تنیسور باتجربه این رقابتها، نادیا پتروا از روسیه به پیروزی رسید. ژوستین هنین، با برتری بر پتروا دربازگشت به دنیای تنیس حرفه ای دراولین میدان معتبر تنیس سال، به جمع ۴ تنیسور برترجهان پیوست. همچنین امروز ژی ژنگ چینی، دست به کار بزرگی زد و با شکست ماریا کیریلنکو از روسیه در دو سته متوالی، جواز حضوردرجمع ۴ تنیس باز برتر ملبورن را کسب کرد.

مسابقات فوتبال آمریکایی لیگ ان اف ال با مشخص شدن چهره دوتیم راه یافته به سوپرباول یا فینال بزرگ بکار خود پایان داد. یکشنبه شب در مسابقه پایانی دویژن 15 تیمی دو تیم ایندیانا پولیس کولتس و نیویورک جتس در ورزشگاه لوکاس اویل، زمین تیم ایندیانا مقابل هم صف آرایی کردند که این دیدار با برتری30 به 17 تیم میزبان به پایان رسید تا این تیم پس از چهار سال برای دومین بار به سوپرباول راه یابد. پی تون مانینگ کوارتر بک یا توپ پخش کن با تجربه این تیم با پرتاب سه پاس منجر به تاچ داون نقش انکار ناپذیری در برتری تیم ایندیانا پولیس کولتز داشت. این تیم در فینال بزرگ لیگ ان اف ال باید هفتم ماه فوریه برابر با 18بهمن ماه در برابر تیم نیولورلینز سنت به میدان برود چرا که تیم هرنیواورلئان در زمین خود در سوپردام ایالت لوئیزیانا، در حالیکه میزبانی تیم مینه سوتا وایکینز را برعهده داشت پس از یک جدال دیدنی در وقتهای اضافه 31 به 28 به پیروزی رسید و برای نخستین بار در تاریخ آن باشگاه به فینال بزرگ یا سوپر باول ره یافت.

Monday, January 25, 2010


شهرآورد میلان باپیروزی مطلق اینتر به پایان رسید. تیم فوتبال اینترمیلان ، دیشب در ورزشگاه سن سیرو برغم اینکه بازی را نه نفره به پایان رساند، با دو گل دیه گو میلیتو در دقیقه10 و گوران پاندف در دقیقه 65 مقابل آ.ث.میلان پیروزشد و فاصله امتیازات خود با این تیم را به 9 امتیاز افزایش داد. دراین بازی که وسلی اشنایدرو لوسیو با دریافت کارت قرمزاززمین اخراج شدند، رونالدینیو یک ضربه پنالتی را از دست داد، تا نقش موثر او در موفقیتهای اخیر میلان، خدشه دار شود. وجود پرفروغ دیوید بکهام نیز برای روسونری ها طرفی نبست و آنها بدون حتی جبران یک گل به خانه برگشتند. اشنایدر هلندی، به دلیل تمسخر جیانلوکا روکی، قاضی میدان، و لوسیو بدلیل هَند عَمد و دریافت کارت قرمز از زمین اخراج شدند.در سایر دیدارهای دیشب سری آ ایتالیا جنوآ 2 نیز با دو گل بر آتالانتا غلبه کرد. پالرمو 3 بر صفر فیورنتینا را درهم کوبید.بولونیا 2 بر یک باری را شکست داد. ناپولی با 2 گل لیورنو را ازپیش رو برداشت.اودینزه 2 3 مغلوب سامپدوریا شد و دیدار تیمهای لاتزیو با کیه وو وسیه نا با کالیاری با تساوی یک یک خاتمه یافت. در جدول رده بندی هم اینک اینتر با 49 امتیاز صدرنشین است. میلان با40 امتیاز دوم است و تیمهای رم و ناپولی به ترتیب با 38 و37 امتیاز سوم و چهارم هستند.

هفته نوزدهم رقابتهای لالیگا، با صدرنشینی بارسا و پیروزی رئال مادرید به پایان رسید. کهکشانی ها که درسانتیاگو برنابئو میزبان مالاگا بودند، با دو گل کریستیانو رونالدو، ازسد این تیم گذشتند.درشبی که رونالدو در فرم بود، در دقیقه 70 این بازی، بادریافت کارت قرمز از زمین اخراج شد، تا گلهای او در این بازی ازعدد دو فراتر نرود.همچنین بارسلونا، شنبه شب با برتری ۳ بر صفر مقابل وایادولید 49 امتیازی شد و در صدر جدول ماند.در دیگر دیدارها، اوساسونا 2 بر یک مقابل خه رس پیروز شد. ویارئال 4 بر 2 زاراگوزا را ناکام کرد.اسپانیول با مایورکا یک یک و تنه ریف با والنسیا صفرصفر بکار خود پایان دادند. درجدول رده بندی رئال مادرید با 44 امتیاز و والنسیا با 39امتیاز دوم و سوم هستند.

استرالین اوپن، اولین گراند اسلم تنیس فصل، امروز با برتری مدعیان قهرمانی دنبال شد. در دور چهارم رقابتهای مردان، راجر فدرر سوئیسی، مرد شماره یک تنیس جهان، در مصاف با لیتون هویت ازکشور میزبان، نفر ۲۲ رده بندی ای تی پی در سه سته متوالی به برتری رسید و راهی مرحله یک چهارم نهایی شد.همچنین نیکولای داویدنکوی روس نفرششم رنکینگ تنیس، با همین نتیجه مقابل فرناندو ورداسکوی اسپانیایی بخت نهم فتح این جام پیروز شد. نواک ژکوویچ صرب، مرد شماره سه تنیس، اوکاژ کوبوت از لهستان را ناکام کرد و نفر دهم رده بندی ژوویلفرید سونگای فرانسوی، ۳ بر ۲ از سد نیکولاس آلماگروی اسپانیایی گذشت.

Sunday, January 24, 2010


امشب نیزدر ایتالیا دو تیم صدرنشین و مدعی قهرمانی رقابتهای سری آ، اینترمیلان و آ.ث. میلان ، در دربی حساس و دیدنی آنشهر به میدان می روند. دیشب در آغازهفته 21م رقابتهای سری آ، تیم یوونتوس باردیگر متحمل شکست شد، تا روند ناکامی های این تیم ادامه داشته باشد.شب گذشته، یووه درزمین خود در تورین میزبان آاِس رم بود ودرحالیکه مقابل این تیم به تساوی یک یک رضایت داشت، با نتیجه 2 بر یک تن به شکست داد. ابتدا دل پیه رو در دقیقه 51 تک گل یووه را به ثمر رساند، اما توتی در دقیقه68 از روی نقطه پنالتی کار را به تساوی کشاند. پس از آنکه، جیانلوییجی بوفون دروازه بان یووه در دقیقه 83 از زمین اخراج شد،یان آرنه ریسه،درلحظات پایانی بازی، برای رم گلزنی کرد تا رومی ها، با 11 برد از ۲۱ دیدار در مکان سوم جدول جای گیرند. دردیگر دیدار برگزار شده شب گذشته، کاتانیا در خانه ی خود، پارما را با گلهای ماسکارا ،مارتینزو موریموتو سه بر صفر شکست داد. امشب در ادامه بازیهای هفته ۲۱م هشت بازی دیگر برگزار میشود که در مهمترین دیدار، تیمهای اینترومیلان در دربی موسوم به دلا مادونینا، به مصاف هم می روند. هم اینک و پیش از شهر آورد میلان،درجدول رده بندی، اینتر با 46 امتیاز از20 بازی صدرنشین است. میلان با یک بازی کمتر از اینتر با 19دیدار و 40 امتیاز دوم است وتیمهای رم، ناپولی و یوونتوس به ترتیب سوم تا پنجم هستند.

رقابتهای فوتبال جام اتحادیه باشگاه های انگلیس، اف ای کاپ، امروزبا شکست آرسنال مقابل استوک سیتی ادامه یافت. اما دیشب، در دور چهارم این بازیها، تاتنهام هات اسپرز نیز مقابل لیدز متوقف شد. تیم تاتنهام که درزمین خود، در وایت هارت لین، میزبانی تیم دسته اولی لیدز یونایتد را برعهده داشت، به تساوی ۲۲ مقابل این تیم رضایت داد. ابتدا پیتر کراچ، تیم میزبان را پیش انداخت ،اما جرمین بکفورد،در دقیقه ۵۲ گل اول لیدزرا به ثمر رساند. در دقیقه ۷۵ بازی، رومان پاولیوچنکو بار دیگر تاتنهام را پیش آنداخت ولی باز هم بکفورد ، ضربه پنالتی یکه ازخطا بر روی او بدست آمده بود را به گل تبدیل کرد تا امیدهای تیم لیدز یونایتد برای صعود به دور پنجم اف ای کاپ زنده بماند. این تیم سیزدهم بهمن ماه در ایلاند رود میزبان تاتنهام هات اسپرز است.

در برزیل، مسابقات فوتبال برازیلیا پائولیستا، دیشب با پیروزی ۳ بر صفر تیم سائو پائولو مقابل تیم دسته دومی ریو کلارو دنبال شد. دراین دیدار هرنانِس، واشینگتن و روگه رییو سِنی، برای قهرمان ۲۱ دوره ی این رقابتها گلزنی کردند. مسابقات قهرمانی ایالت سائوپائولو، موسوم به کومپناتو پائولیستا، که با حضور ۴ تیم مدعی قهرمانی کورینشیانس، سائوپائولو، پالمیراس و سانتوس و ۱۶ تیم از دسته های پایین تر برگزار میشود، در آواسط بهاربامعرفی قهرمان و راهیابی تیمهای جویای نام، به لیگ سری آ ی برزیل دنبال خواهد شد. در بلژیک، و لیگ ژوپیلیر، تیم کورتریک دیشب در خانه ی خود مقابل گرمینال بیرسخوت با حساب ۳ بر صفر به برتری رسید. گلهای این تیم را ایبراهیم ساوانه، کریستیان بنتکه، و داوی ده بویله به ثمر رساندند. در دیگر دیدارها، روزلار ۴ بر یک از سد لوکرن گذشت. زولته ورخم با دوگل مقابل سنت ترویدن به برتری رسید و دیدار تیمهای وسترلو و خنت با تساوی بدون گل خاتمه یافت. هم اینک در جدول رده بندی لیگ ژوپیلییر،اندرلخت با ۴۸ امتیاز از ۲۰ بازی در صدر جای دارد و کلاب بروژ و آآ خنت به ترتیب با ۴۲ و ۴۱ امتیاز دوم وسوم هستند.

دورچهارم رقابتهای تنیس آزاد استرالیا، امروز با حذف قهرمان یو اس اوپن، خوان مارتین دلپوتروهمراه بود. در این مرحله از مسابقات اولین گراند اسلم سال، که شانزده تنیس باز برتر برای راهایبی به مرحله یک چهارم نهایی به جدال هم میروند، امروز،خوان مارتین دل پوتروی آرژانتینی، نفر چهارم رنکینگ جهانی تنیس، در مصاف با مارین چلیچ کروات،نفر چهاردهم همین رده بندی، سه بر دو تن به شکست داد و از دور رقابتها کنار رفت. اما رافائل نادال، مدافع عنوان قهرمانی ، در پیکار با دیگر تنیس باز کروات، ایو کارلوویچ تنها درسته دوم کوتاه آمد و در ستهای دیگر ۶ بر ۴ پیروز شد تا در دور یک چهارم نهایی، به مصاف، بخت پنجم فتح جام، اندی مورای بریتانیایی برود. مورای برای رسیدن به جمع هشت تنیس باز برتر ، امروز،۳ بر صفر جان ایزنز آمریکایی را حذف کرد. همچنین اندی رادیک آمریکایی در پیکار با فرناندو گونزالس از شیلی به پیروزی دست یافت وراهی مرحله یک چهارم نهایی شد. دررقابتهای زنان، ژوستین هنین آردن بلژیکی، نفراول سابق تنیس جهان، در ادامه پیروزیهایش ، امروزهموطن خودیانینا ویکی مایر را دو بریک شکست دادو راهی مرحله یک چهارم نهایی شد. وی در دیدار بعدی خود به مصاف دیگر تنیسور باتجربه، نادیا پتروای روس خواهد رفت. چزرا که پتروا برای راهایبی به جمع هشت تنیس باز برتر این جام، هموطن خود،سوتلانا کوزنتسوا زن شماره سه تنیس، را دو بر یک شکست داد. همچنین جی ژنگ از چین از سد آلونا بوندارنکوی اوکراینی گذشت و راهی دور بعد شد.

Thursday, January 21, 2010


مرحله نیمه نهایی رقابتهای جام اتحادیه فوتبال انگلیس،اف ای کاپ، با شکست تیم فوتبال منچستریونایتد در مقابل منچسترسیتی دنبال شد. منچستریونایتد، دیشب دردیدار رفت، در ورزشگاه ایستلند، درزمین رقیب همشهری اش، آبی پوشان منچسترسیتی، به میدان رفت و با نتیجه 2 بر یک شکست را پذیرا شد، تا امید راهیابی تیم سیتی برای حضور در فینال اف ای کاپ پس از ۱۹۸۱ دوباره زنده شود. هردو گل سیتی را کارلوس ته وز، بازیکن سابق سرخ پوشان، در دقایق 42 از روی نقطه پنالتی و 65 به ثمررساند. ته وزسال گذشته پس از نیمکت نشینی های متمادی در اولدترافورد ازجمع شیاطین سرخ جدا شد.سرآلکس فرگوسن، که طبق اعلام امروز سازمان بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال عنوان بهترین مربی 14 سال اخیر فوتبال جهان را به دست آورده، در این بازی حساس طعم تلخ شکست را مقابل مردان روبرتو مانچینی چشید. فرگوسن اسکاتلندی به دلیل موفقیت‌هایی که با تیم منچستریونایتد بدست آورده با 87 امتیاز بعنوان برترین مربی جهان انتخاب شد. اما دراین بازی تک گل تیم فرگوسن را، کاپیتان وفادارش، رایان گیگز، در دقیقه 17 زد. دیدار برگشت این دو تیم هفته آینده در اولدترافورد برگزار خواهد شد. دردیگر بازی از مرحله نیمه نهایی رقابتهای فوتبال کارلینگ کاپ ،امشب تیمهای آستون ویلا و بلکبرن به میدان خواهند رفت. آستون ویلا که در دیدار رفت یک بر صفر به پیروزی رسیده امشب میزبان بلکبرن است.

تنیس بازشماره یک سابق جهان، ژوستین هنین بلژیکی، با درخشش درمسابقات تنیس آزاد استرالیا،پس ازهموطنش کیم کلایسترز دومین بازگشت موفق دنیای تنیس را رقم زد. ژوستین هنین که پی از ۱۸ ماه دوری ازمیادین تنیس حرفه ای و بدون سید دراوپن استرالیا حضور یافته، در دور دوم این رقابتها ودر پیکار با قهرمان المپیک ۲۰۰۸ پکن، و بخت پنجم کسب عنوان قهرمانی النا دمینتیوای روس، طوفانی، ظاهرشد و در دوسته متوالی به پیروزی رسید.هنین که در سال ۲۰۰۴ در همین میدان جام قهرمانی را بالای سر برده بود، درهر2ست ، درتایبرک ۷ بر ۵ و ۷ بر ۶ دمنتیوا را از گردونه این رقابتها حذف کرد.هنین در دور بعد به مصاف تنیسوردیگری از روسیه، آلیزا کلی بانوا، خواهد رفت.امروزهمچنین ،در دور دوم اولین گراند اسلم فصل ۲۰۱۰، و درگروه زنان، دیگر تنیسوربازگشته به رقابتها، کیم کلایسترز بلژیکی، قهرمان یو اس اوپن، دینارا سافینای روس نفردوم تنیس جهان،یلنا یانکویچ صرب، سوتلانا کوزنتسوا ، ورا زواناروا ونادیا پتروای روس کارولین وژنیاکی دانمارکی، و ماریون بارتولی فرانسوی مقابل رقیبان خود پیروزشدند. ولی ارغوان رضایی تنیسورایرانی تبار فرانسه، با شکست از آنگلیکا کربرآلمانی ازدوربازیها کناررفت.اما در رقابتهای مردان، اندي راديک امريکايي، بخت هفتم فتح این جام، موفق شد توماژ بلوچي ازبرزيل را با نتايج شش سه و شش چهار و شش چهار مغلوب کند. همچنین رافائل نادال اسپانيايي، نفر دوم این ورزش، با برتری بر لوکاس لاکو از اسلواکي، به دور سوم رقابتهاي تنيس ازاد استراليا در ملبورن راه يافت. در ساير ديدارها، فرنادو لوپز اسپانيايي ازسد راینر شوتلرالمانی گذشت، اما هموطنان شوتلر، فیلیپه کولشرایبرو فلوریان می یرآلمانی در مصاف با وین اودسنیک آمریکایی و ویکتور ترویکی صرب به برتری رسیدند.اندی مورای بریتانیایی، نفر پنجم رده بندی تنیس، خوان مارتین دلپوتروی آرژانتینی، بخت چهارم کسب جام، گل مونفی فرانسوی، ایوان لوبیچیچ وهموطنش ایوکارولویچ کروات بهمراه جان ایزنرآمریکایی دیگر پیروزمندان بازیهای امروز در رقابتهای تنیس انفرادی استرالین اوپن بودند.

در رقابتهای ان بی ای تیم ایندیانا پیسرز با قبول سنگین ترین شکست این فصل خود ۱۱۳ به ۸۳ مقابل تیم میامی هیت باخت. دواین وید، شوتینگ گارد ۲۸ ساله این تیم، با کسب ۳۲ امتیاز، ستاره ی میدان بود. وی تنها ۱۸ امتیاز خود را درکوارتر اول بدست آورد تا شمار امتیازاتش در ان بی ای از مرز 11 هزاربگذرد. بهمراه دواین وید، مایکل بیزلی، فوروارد قدرتی ۲۱ ساله این تیم، با ۱۰ ریباند و ۲۱ امتیاز، دیگربازیکن موفق تیم میزبان بود.در دومین وآخرین بازی دیشب، کیلیولند کاوالییرز با نتیجه ۱۰۸ بر ۱۰۰ تورنتو راپتورزرا از پیش رو برداشت.

دور نخست مسابقات آزاد استرالیا، امروزبا پیروزی نفرات نخست تنیس زنان و مردان جهان دنبال شد.، راجر فدرر بخت نخست قهرمانی با غلبه بر ایگور آندریف روس، به مرحله دوم این رقابتها صعود کرد.آخرین باری که این تنیسور سوییسی پا به ملبورن پارک گذاشت، فینال مسابقات سال پیش بود که با ناکامی او در برابر رافائل نادال به پایان رسید.فدرر که به دنبال به دست آوردن 16همین عنوان قهرمانی گرند اسلم است، برای اولین بار پس از مسابقات رولان گاروس سال 2003 ، در دور اول مسابقات مسترز، در یک ست تن به شکست داد، اما این شکست مانع از پیروزی نهایی او نشد و با نتایج 64، 62، 67،و 06 از سد حریف روس خود گذشت.در آنسو، سرنا ویلیامز، بخت نخست قهرمانی زنان، اورسولا رادوانسکا از لهستان را شکست داد.تنیسور 28 ساله امریکایی، که در2 ست و با نتایج 16 و 26 راوانسکا را از پیش روبرداشت، تاکنون در دوراول مسابقات گرند اسلم، حتی یک ست را هم واگذار نکرده. همچنین، فابریس سانتوروی 37 ساله هم که حضورش در گرند اسلم وارد دهه چهارم شده بود در همان بازی اول در برابر بخت 14هم قهرمانی، مارین کیلیچ از کرواسی تن به شکست داد و از دور مسابقات حذف شد.در سایر دیدار ها، نیکولای داویدنکو که ماه پیش مسابقات آزاد قطر را با قهرمانی به پایان برد، 3 بر صفر از سد دیتر کیندلمان از آلمان گذشت. لیتون هیوئیت استرالیایی نیز3 بر صفر ریکاردو هوکه وار برزیلی را پشت سر گذاشت.اما رابین سودرلینگ سوئدی از این گراند اسلم وداع کرد.

مسابقات فوتبال آمریکایی لیگ ان اف ال با راهیابی ۴ تیم برتر بهآخرین مرحله ی پلی آف دنبال شد. در مهمترین دیدارهای این هفته، تیم پرطرفدار دالاس کاوبویز، در حالیکه در خانه تیم مینه سوتا وایکینز، در ورزشگاه مترودام شهرمینیا پولیس، به میدان رفته بود با نتیجه ۳۴ به ۳ شکست خورد و حذف شد. دالاس کاوبویز، در فصل عادی بازیهای لیگ، ۱۲ برد و ۵ باخت در کارنامه داشت و ان هفته، درمقابل تیمی تن به شکست داد که با همین تعداد برد و باخت در دویژن ان اف سی به مرحله ی پلی آف رسیده بود. برت فیور، کوارتر بک یا توپ پخش کن تیم مینه سوتا، با پرتاب چهار پاس منجر به امتیازِ تاوچ داون، کمک کرد، تا مینه سوتا جواز حضور در بازی سرنوشت ساز در مرحله ی نیمه نهایی یکشنبه آینده را بدست آورد. سیدنی رایس، شش دریافت موفق داشت وبا طی ۱۴۱ یارد ، سه تاوچ داون شش امتیازی را برای تیم میزبان بدست آورد. همچنین تیم دفاعی مینه سوتا نیز در این دیدار بی اشتباه عمل کرد تا دالاسی ها از دوررقابتها حذف شوند. تیم وایکینز در آخرین مرحله پلی آف ،یکشنبه آینده در شهر نیواورلئان به مصاف تیم نیواورلینز سنت خواهد رفت. چرا که نیواورلینزسنت موفق شد فینالیست فصل گذشته، آریزونا کاردینالز را در یک بازی دیدنی ۴۵ به ۱۴ شکست دهد و خود به دور بعد صعود کند.در دیگر بازیها، تیم سان دیه گو چارجرزدر زمین خود مقابل تیم نیوویورک جتس ۱۷ به ۱۴ تن به شکست داد تا تیم میهمان را بعنوان قهرمان دویژن ای اف سی به مرحله پایانی بازیهای پلی آف لیگ بفرستد. همچنین ایندایانا پولیس کولتز که در فصل عادی بازیهای لیگ ان اف ال بیشترین برد را به ثبت رسانده بود، موفق شد در پیکار با بالتیمور روینز، با نتیجه ۲۰ بر ۳ به برتری دست یابد و به جمع ۴ تیم برتر مسابقات بپیوندد.

رقابتهای هاکی روی یخ لیگ ان اچ ال نیزدیشب با 10دیدار از بازیهای فصل عادی دنبال شد. در مهمترین بازی، تیم باستن بروئینز که در جدول سی تیمی لیگ در مکان چهاردهم ایستاده در خانه خود، تی دی بانک گاردن شهر باستن در ایالت ماساچوست، مقابل دیگر تیم میان جدولی، یکی از نمایندگان کانادا، اوتاوا سناتورز، با حساب ۵ بر یک شکست خورد. کاپیتان تیم اتاوا، دانیل آلفردسون، با به ثمر رساندن سه گل، سهم عمده ای در این پیروزی تیم میهمان داشت. با این پیروزی تعداد بردهای این فصل اتاوا به را به 25 رسید. در دیگر بازیهای مهم دیشب، بوفالو سابرس ۷ بر ۲ مقابل فینیکس کویوتس به برتری رسید. نیویورک آیلندرز4 بر صفرازسد نیوجرسی دویلز گذشت و نماینده پایتخت کانادا، تورنتو میپل لیفز، در پیکار با نشویل پری دیتورز ۴ بر سه، پیروز شد.

مسابقات بسکتبال لیگ حرفه ای ان بی ای دیشب تیم آتلانتا هاوکس درخانه ی خود تن به چهاردهمین باخت این فصل داد.این تیم که درفلیپس آرنای شهرآتلانتا در مرکز ایالت جورجیا، پذیرایی از تیم اوکلاهوما سیتی ثاندرز را برعهده داشت، با نتیجه ۹۱ به ۹۴ مقابل این تیم شکست خورد. کوین دورانت با کسب ۲۹ امتیاز و جف گرین با ۱۵ امتیاز و یازده ریباند کمک کردند تا تیم اوکلاهوما به روند سه پیروزی پی در پی تیم آتالانتا پایان دهد. در دیگر بازیها واشنگتن ویزاردز، نیویورک نیکس، شارلوت بابکتس، سان آتونیو اسپرز، هیوستن راکتس، لس آنجلس کلیپرز و ممفیس گریزلیز در مقابل حریفانشان به پیروزی رسیدند.

Monday, January 18, 2010


اما دراسپانیا وهفته هجدهم رقابتهای لالیگا، بارسلونا با پیروزی مقابل سویا، انتقام حذف از کوپا دل ری ، جام حذفی فوتبال اسپانیا را ازاین رقیب گرفت. شنبه شب این تیم در ورزشگاه نوکمپ با ۴ گل سویا را درهم کوبید.لیونل مسی با دوگلی که برای بارسلونا به ثمر رساند، تعداد گلهای خود دراین تیم را به عدد 101 رساند. بارسا با گلهای رودریگز ،لیونل مسی و گل‌ به خودی خولین اسکوده ، مقابل سویا پیروز شد. در دیگردیدارحساس این هفته ی لالیگا،رئال مادرید درزمین آتلتیک بیلبائو با یک گل مغلوب شد واوساسونا با دو گل از سد اسپانیول گذشت. دیشب نیز والنسیا ، در ورزشگاه مستایا، 4 بر یک مقابل ویارئال به برتری رسید و به جمع مدعیان قهرمانی پیوست. بانه گا و دیوید ویا هر کدام دوگل برای تیم میزبان زدند.هم اینک در جدول رده بندی بارسلونا با 46 امتیاز صدرنشین است. رئال مادرید با 41 والنسیا با38 ومایورکا با 33 امتیاز دوم تا چهارم هستند.

امروزرقابتهای تنیس آزاد استرالیا، نخستین گراند اسلم فصل با حذف مایرا شاراپوا قهرمان ۲۰۰۸ این میدان و پیروزی رافائل نادال ،مدافع عنوان قهرمانی آغاز شد. در دورنخست استرالین اوپن، که در مجموعه تنیس رودلاور شهر ملبورن در جریانست، امروز رافائل نادال اسپانیایی، در مقابل پیتر لوژاک استرالیایی در سه سته متوالی به برتری رسید وبه دور دوم گام گذاشت. وی در مسابقه دوم خود با پیروز دیدار لئوناردو می یر آرژانتینی با لوکاس لاکواز اسلوونی روبرو میشود. همچنین امروز، اندی ماری بریتانیایی، اندی رادیک آمریکایی، ایو کارلوویچ کروات و خوان مارتین دلپوتروی آرژانتینی در مقابل حریفانشان به برتری رسیدند.اما در رقابتهای زنان، ماریا شاراپووای روس، بخت چهاردهم این دوره از مسابقات مقابل هموطنش ماریا کریلنکو،دوبریک شکست خورد و از این گراند اسلم حذف شد.اما دیگر تنیسور روس، دینارا سافینا زن شماره دوی تنیس جهان در ملبورن پارک، در دو سته پی در پی ماگدانلا ریباریکووا، از اسلووکی را شکست داد. همچنین کیم کلایسترز قهرمان ۲۰۰۹ یو اس اوپن وهموطنش ژوستین هنین بلژیکی، با پیروزی مقابل حریفانشان به دور دوم این رقابتها گام گذاشتند.

کاترین زتل با پیروزی در ماریتیموی اسلوونی بار دیگر در جام جهانی اسکی مارپیچ به پیروزی دست یافت. زتل مسیر مسابقه را با 1 دقیقه و 42 ثانیه و 98 صدم ثانیه به پایان برد و تینا ماز و ماریا ریش آلمانی هم به ترتیب دوم و سوم شدند.در رقابتهای اسکی مردان ، در ونگن سوئیس، ایویکا کوستلیچ کروات به اولین پیروزی خود در اسلالوم دست یافت.این اسکی باز کروات 4 هقته پس از جراحی بر روی زانوی راستش به میادین بازگشت و توانست مسیر مسابقه را در یک دقیقه و 40 ثانیه و 34 صدم ثانیه به پایان رساند. در اسنوبرد مارپیچ موازی، رقابتهای جام جهانی سوئیس، مایکل لمبرت کانادایی در رقابتهای مردان و کاترینا توده گشووای روس در گروه زنان به مقام اول دست یافتند. مسابقات جام جهانی اسکی اسنوبرد درعین حال اخرین میدان مقدماتی المپیک زمستانی کانادا محسوب میشد.

Sunday, January 17, 2010


رقابتهاي هفته بيستم فوتبال فرانسه، لیگ لوشامپیونا، امروزبا دیدار بوردوی صدرنشین با المپیک مارسی دنبال میشود، اما در آغاز رقابتهای این هفته، دیروز ۹ دیدار برگزارشد و طی یک از آنها، المپیک ليون که در خانه آ اِس نانسی به دیداراین تیم رفته بود، موفق شد با دو گل میزبان خود را شکست دهدو سال ۲۰۱۰ را با پیروزی شروع کند. گلهای این تیم را کاپیتان کریس وماکسیم گونالون به ثمر رساند.در دیگر دیدارهای برگزارشده دیشب، ازهفته ی بیستم لوشامپیونا، تیم لیل برای آنکه در جایگاه دوم بماند، سه بر يک میهمان خود پاريسن ژرمن را شکست داد. ليل در اين ديدار با گل دقيقه پنج لودویچ اُبرانياک ، و گلهای نیمه دوم فلوران پالمون و فرانک بريا به پيروزي رسید و با37امتياز در مکان دوم لیگ ماند. لیل با کسب این سه امتیاز، فاصله خود را با بوردوی صدرنشين به شش امتياز کاهش داد. در سایر ديدارها، تيم فوتبال لوران با سه گل ازسد لومان گذشت، موناکو با دو گل سوشو را مغلوب کرد سن اتين دو بر يک گرونبل را از پیش رو برداشت. مونپليه با يک گل از سد نيس گذشت، تولوز سه بر يک والنسین را برد و ديدار تيمهاي لنس با رن با تساوي يک يک و بازی اوسر با بولون هم با تساوي بدون گل خاتمه پذيرفت.در جدول رده بندي رقابتهاي فوتبال دسته يک باشگاههاي فرانسه لوشامپیونا ، پیش از بازی امشب ،هم اکنون بوردو با 43امتياز صدرنشين است و تيمهاي ليل با 37و مونپليه با 36 امتياز به ترتيب در مکانهاي دوم و سوم جاي دارند.

رقابتهاي جام جهاني اسکي الپاين با برگزاري مسابقات اسکي دانهيل مردان در پيستهاي لابِرهورن وِنگن درسوئيس، پيگيري شد. کارلو يانکا سوئيسی در حالی در این رقابتها به مقام نخست رسید که این دور از مسابقات جام جهانی اسکی آلپاین با مراسم ۸۰ سالگی پیست لابرهورن شده بود. پس از یانکا، مانوئل اوزبورن پارادي ازکانادا در جايگاه دوم ايستاد و مارکو بوشل از ليختن اشتاين به جایگاه سوم رسید. هم اینک دررده بندی اسکی بازان رشته سرعت یا دانهیل، یانکا صدرنشین است وبنیامین رایش اتریشی ،دیده کوش سوئیسی ، آکسل لوند سویندال نروژی، میشائیل واشهوفر اتریشی ، دیده دفاگوی سوئیسی، تد لیجتی آمریکایی،مانوئل اوزبورن کانادایی، مانفرد مولگ ایتالیایی و بوده میلر آمریکایی به ترتیب دوم تا دهم هستند. دررقابتهاي اسکي مارپيچ بزرگ زنان که در پيستهاي ماريبور اسلووني برگزار شد، کاترين زتل اتريشی، با مجموع زمانی ۲ دقیقه و ۳۶ ثانیه و ۲۲ صدم ثانیه به پيروزي رسيد. پس از زتل، ماريا ريش المانی دوم شد و انيا پیرسون سوئدي هم جايگاه سوم را به خود اختصاص داد. این درحالی بود که لیندسی وون آمریکایی ، صدرنشین جدول رده بندی اسکی مارپیچ بزرگ و پیشتاز رده بندی کلی اسکی جام جهانی آلپاین در کورس دوم این مرحله، با از دست دادن کنترل خود ، از دوررقابتها کنار رفت. امروز در چهاردهمین مرحله از رقابتهای پرش با اسکی 2010، که در پیستهای ساپوروی ژاپن درجریانست، در دومین رو این رقابتها، سیمون امان سوئیسی، پیشتاز جام جهانی فدراسیون اسکی دراین رشته با دو پرش به ارتفاع ۱۳۹و نیم و ۱۳۵ مترعنوان نخست رابخود اختصاص داد. این درحالیست که نوریاکی کاسایی ژاپنی در این مرحله دوم شد و مارتین کوخ اتریشی به مقام سوم رسید. توماس مورگن اشترن سوئیسی که در مسابقه دیروز به مکان اول دست یافته بود ، امروز نتوانست حد نصاب لازم برای شرکت در رقابتها را بدست بیاورد و از دور این مرحله کنار رفت. مورگن اشترن هم اینک پس از سیمون امان سوئیسی در جایگاه دوم جدول رده بندی اسکی پرش جای دارد


رقابتهای بسکتبال لیگ حرفه ای ان بی ای دیشب با ۸ بازی دنبال شد. در یکی از این بازیها تیم شارلوت بابکتس، نماینده ایالت کارولینای شمالی، در حالیکه در خانه میزبان تیم قدرتمند فینیکس سانز بود،موفق شد با حساب ۱۲۵ به ۹۹ به پیروزی دست یابد. استفان جاکسون شوتینگ گارد ۳۱ ساله تیم میزبان در این دیدار خوش درخشیدو با کشب ۲۹ امتیاز و ۸ پاس منجر به امتیاز نقش مهمی در پیروزی تیم شهر شارلوت داشت. این برد ، برای تیم شارلوت که نوزده باخت در کارنامه این فصل خود دارد، نوزدهمین برد به شمار میرفت. ضمن آنکه نتیجه بازی دیشب هفدهمین باخت تیم ایالت آرزونا، فینیکس سانزرا بهمراه داشت. در دیگر دیدارها،ممفیس گریزلیز، واشنگتن ویزاردز، نیولورلینز هورنتس، دیترویت پیستونز، اوکلاهوما سیتی ثاندرز، یوتا جاز و کیلیولند کاوالییرز در مقابل حریفانشان به برتری رسیدند.




مسابقات رالی داکار در بخش اتومبیلرانی در حالی با قهرمانی کارلوس ساینز به پایان رسید که فولکس واگن تمامی عناوین را به خود اختصاص داد.قهرمان سابق رالی جهانی، کارلوس ساینز در حالی پای به مرحله آخر رالی داکار گذاشت که 2 دقیقه و نیم از هم تیمی اش ناصر العطیه قطری پیش بود. اگرچه مسیر 355 کیلومتری سانتا روسا تا بوینس آیرس مسیری هموار و بی خطر بود اما هیجان، همه وجود ساینز را فرا گرفته بود.برتری ساینز در جدول رده بندی که از مرحله پنجم آغاز شده بود و حتی گاهی به 10 دقیقه هم میرسید، باعث نشد تا ناصر العطیه دست از تلاش بردارد.رابطه این دو هم تیمی در مرحله قبل و زمانی که ساینز العطیه را به عدم همکاری تیمی متهم کرد رو به سردی گرایید.در پایان اگرچه ناصر العطیه این مرحله را با پیروزی به پایان برد اما این کاربوس ساینز بود که در رده بندی کلی و با 2 دقیقه و 12 ثانیه اختلاف در رده دوم قرار گرفت.اما دیگر راننده فولکس واگن یعنی مارک میلر امریکایی که در این مرحله در رده پنجم قرار گرفت، در رده بندی کلی به مقام سوم رسید.در بخش موتورسیکلت هم سیریل دسپره فرانسوی به مقام قهرمانی دست یافت. او که در همه 13 مرحله رالی داکار در جایگاه اول قرار داشت، با اختلاف زمانی زیادی قدم به مرحله آخر گذاشت. دسپره با هدف دستیابی به سه قهرمانی در رالی داکار، پای به مرحله آخر گذاشت و در این راه جریمه 6 ساعتی مارک کوما به دلیل تغویض غیر قانونی لاستیک، کمک زیادی به او کرد.دسپره این مرحله را با مقام ششمی به پایان برد و با اختلافی بیشتر از 1 ساعت به مقام قهرمانی دست یافت. در رده بندی کلی، پول اندرس اوله ولستر دوم شد و فرانسیسکو لوپز کونتاردو هم در رده سوم قرار گرفت. مرحله آخر رالی داکار در بخش موتور سیکلت رابا قهرمانی هم تیمی دسپره یعنی روبن قاریا به پایان رسید.


Friday, January 15, 2010

گامهای لرزان صمد و تساوی ای دیگر برای صدرنشین


هفته بیست و سوم لیگ برتر فوتبال ایران، با تساوی ای دیگر برای آبی پوشان پایتخت آغاز شد.صبح جمعه استقلال تهران در حضور 80 هزار تماشاگر که بیشتر آنها طرفداران تراکتورسازی بودند به مصاف نماینده تبریز رفت.این بازی که با درخشش سرخ پوشان تراکتور همراه بود، در نیمه اول دو گل در بر داشت که سهم هر تیم یک گل بود. مهرداد پولادی دقیقه 31 برای تراکتور و فرهاد مجیدی در دقیقه 45 گلهای دو تیم را به ثمر رساندند.اما تراکتور در همان اوایل نیمه دوم مجددا از حریف خود پیش افتاد. مصطفی اکرامی با استفاده از غفلت طالب لو گل دوم میهمان را به ثمر رساند. اما میزبا ن که تحمل شکستی دیگر را نداشت بالاخره و در دقیقه 70 توسط حنیف عمران زاده به گل تساوی دست یافت. این تساوی باز هم اعتراض هواداران را در پی داشت و صمد مرفاوی که اولتیماتومی به اندازه دو بازی دریافت کرده بود، بیش از پیش جایگاه خود را لغزان می بیند.

اما سپاهان صدرنشین پس از تساوی هفته پیش مقابل فولاد خوزستان، این هفته نیز در برابر پاس میزبان به نتیجه ای بهتر از تساوی یک بر یک دست نیافت تا تعقیب کنندگانش را بیش از پیش امیدوار کند. در باقی دیدارها، مقاومت سپاسی با سایپای کرج و فولاد خوزستان در برابر ملوان بندرانزلی به تساوی بدون گل رسیدند ، صبای قم دو بر صفر استقلال اهواز را از پیش رو برداشت و استیل آذین در قزوین پیکان را با یک گل شکست داد.

در ادامه مسابقات این هفته، فردا و در حساسترین بازی، پرسپولیس میهمان شاهین بوشهر است.

Thursday, January 14, 2010


دوربرگشت ازمرحله یک هشتم نهایی مسابقات فوتبال جام حذفی باشگاه‌های اسپانیا کوپا دل ری با حذف بارسلونا پیگیری شد. دیشب تیم بارسلونا در ورزشگاه رامون سانچز پیزخوان و درحضور بیش از 45 هزار تماشاگر به دیدارسویا رفت و با آنکه توسط ژاوی هرناندز یکبار دروازه تیم سویا را گشود، اما نتوانست جبران شکست 2 بر یک دیدار رفت را بنماید و جواز صعود به مرحله یک چهارم نهایی مسابقات جام پادشاهی اسپانیا را از دست داد. دو تیم سویا و بارسلونا در مجموع دو بازی رفت و برگشت، به نتیجه تساوی 2 بر2 رسیدند، اما سویا به دلیل گل زده بیشتر در خانه حریف به دور بعد راه یافت و مدافع قهرمانی این رقابتها از دور بازیها حذف شد. در ۴ بازی دیگر برگزارشده از دوربرگشت مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی اسپانیا، دیشب، تیم‌های ختافه ، راسینگ سانتاندر، اوساسونا و دپورتیوو لاکرونیا جواز صعود به جمع هشت تیم برتر را بدست آوردند.لاکرونیا ازسد والنسیا گذشت. راسینگ سانتاندرمقابل آلکورکون پیروزشد .ختافه بر مالاگا غلبه کرد و اوساسونا با گلزنی دیشب مسعود شجاعی از سد هرکولس گذشت و به مرحله یک چهارم نهایی مسابقات جام حذفی اسپانیا صعود کرد.

کوهستان صعب العبور آندس بار دیگر میزبان شرکت کنندگان رالی داکار بود.مرحله یازدهم رالی داکار به طول 220 کیلومتر از سانتیاگو در شیلی آغاز شده و در سن خوان آرژانتین به پایان رسید.در بخش موتور سیکلت، خرابی جهت یاب، نوار پیروزیهای مارک کوما را پاره کرد. در عوض فرانس ورهوفن آلمانی با موتور ب ام و ی خود این مرحله را با پیروزی به پایان رساند.مارک کومای اهل کاتالونیا که با امید چیروزی ای دیگر این مرحله را آغاز کرده بود، پس از طی 13 کیلومتر با اشتباه مسیر یاب موتورش از مسی اصلی خارج شدخ و 12 دقیقه از سایر شرکت کنندگان عقب افتاد.اما در بخش اتومبیلرانی،گرلاین چیچریت، 4 سال پس از پیروزی در مرحله بین تامباکوندا و داکار، بار دیگر با زمان 2 ساعت و 34 دقیقه و 51 ثانیه، پیروزی دیگری را به نام خود ثبت کرد.اورلاندو ترانووای آرژانتینی هم با 30 ثانیه اختلاف با خودروی میتسوبیشی خود در مکان دوم ایستاد و قهرمان سال پیش مسابقات، ژیلر دوویلیه هم با زمان 2 ساعت و 35 دقیقه و 30 ثانیه در جایگاه سوم قرار گرفت.در رده بندی کلی و در بخش موتور سیکلت، دسپره ی فرانسوی اول است و اولوالستر و لوپز کونتاردو در مکانهای دوم و سوم قرار دارند و در بخش اتومبیلرانی هم ساینز رده اول را به خود اختصاص داده و العطیه و میلر هم در تعقیب این راننده اسپانیایی قرار دارند.

ارغوان رضایی، تنیس بازفرانسوی ایرانی تبار، امروز در مقابل تنیس باز شماره یک جهان قرارگرفت و برغم پیروزی در سته نخست و پیشتازی در سته دوم ،نتیجه را به سرینا ویلیامز آمریکایی واگذار کرد. ارغوان رضایی ابتدا ۶ بر سه سرینا را مغلوب کرد ودر ست دوم نیز ۵ بر ۲ از او پیش افتاد ولی تجربه و قدرت بدنی بالای سرینا ، زن شماره یک تنیس زنان جهان، باعث شد تا رضایی در این ست در تایبرک ۷ ۵ نتجه را واگذار کند و در ست سوم نیز ۶ ۴ شکست را پذیرا شود. سرینا با ین پیروزی راهی فینال رقابتهای تنیس مدیبانک سیدنی شد. همچنین النا دمنیتویا، قهرمان المپیک پکن درمصاف با ویکتوریا آزارنکا از بلاروس به برتری رسید و به فینال صعود کرد. در رقابتهای مردان بخت نخست قهرمانی رقابتهای تنیس كویانگ کلاسیک ، نواك ژوكوویچ صرب از دور مسابقات حذف شد.امروز، درادامه این رقابتها که در ملبورن استرالیا درجریانست، فرناندو ورداسكوی اسپانیایی، 2 بر صفر ژوکوویچ، تنیس باز شماره سه جهان و امید اول فتح این جام را از پیش رو برداشت و خود به دور بعد راه یافت. همچنین فرناندو گونزالس از شیلی موفق شد،تامی هاس آلمانی را مغلوب کند. ایوان لوبیچیچ کروات به علت انصراف رابین سودرلینگ سوئدی راهی دور بعد شد و ژو ویلفرد سونگای فرانسوی هم بدلیل کناره گیری خوآن مارتین دل پوترو آرژانتینی، به مرحله بعد صعود كرد. همچنین دور یك چهارم پایانی رقابتهای تنیس بین المللی سیدنی، امروز با برتری ماركوس بغداتیس قبرسی مقابل تنیسور کشور میزبان دنبال شد. بغداتیس ، که حضور درفینال تنیس آزاد استرالیا را نیز در کارنامه دارد، با نتیجه 2 بر 1 مقابل لیتون هیوئیت، شماره یک سابق تنیس جهان، به پیروزی رسید. همچنین ، ژولین بناتو فرانسوی، با همین نتیجه 2 1 از سد لئوناردو مه یر آرژانتینی گذشت، مردی فیش آمریكایی، در 2 ست برپیترلوژاك استرالیایی غلبه كرد وریشار گاسكه فرانسوی همین نتیجه را مقابل پوتیتو استاراچه ایتالیایی تکرارکرد و به دور بعد راه یافت.دور یك چهارم پایانی رقابتهای تنیس اوکلند نیز با برتری فیلیپ كولشرایبرآلمانی، جان ایسنرآمریكایی ،آلبرت مونتانس اسپانیایی و آرنود كلمان فرانسوی دنبال شد.

دراخرين هفته ازمرحله اول گروهی رقابتهاي بسکتبال يوروليگ، افس پيلسن ترکیه دست به کار بزرگی زد و با شکست اولئان فرانسه به جمع ۱۶ تیم برتر یورو لیگ پیوست.افس پيلسن در گروه دوم موفق شد با نتيجه 75 بر 60 اورلئان راشکست دهد و خود به مرحله دوم گروهي صعود کند. دردیگر دیدار گروه دوم يونکاخا مالاگای اسپانيا73به 71 ليتووس ريتاس لیتوانی را شکست دادو و المپياکوس يونان 81 بر 60 پارتيزان بلگراد را ناکام کرد.بدین ترتیب ازاين گروه تیمهای المپياکوسمالاگا پارتيزان و افس پيلسن به مرحله بعد راه يافته اند.
.

تیم ملی فوتسال ایران بعنوان بهترین تیم ملی فوتسال مردان در سال 2009 جهان انتخاب شد. پایگاه مرجع ومعتبر خبری فوتسال، سایت اختصاصی فوتسال پلانت تیمهای ملی فوتسال مردان ایران و زنان برزیل را بعنوان بهترین تیم‌های ملی فوتسال جهان در سال 2009 معرفی کرد. این پایگاه اعلام کرد، تیم ملی فوتسال ایران، به دنبال درخشش در سال 2009 و تساوی 2 2 مقابل برزیل در ابتدای سالجاری، این عنوان را دریافت کرده. پیش از این ، ایتالیا، اسپانیا وبرزیل عنوان بهترین تیم فوتسال جهان معرفی شده بودند.

رقابتهای تنیس کویانگ کلاسیک ملبورن، امروز با پیروزی مدعیان قهرمانی آغاز شد. در دور نخست مسابقات کویانگ که پیش درآمدی بر رقابتهای تنیس آزاد استرالیا و اولین گراند اسلم فصل قلمداد میشود، امروز خوان مارتین دل پوتروی آرژانتینی، نفرچهارم تنیس جهان، در مقابل ایوان لوبیچیچ کروات، قدرت خود را به نمایش گذاشت و در دو ست متوالی به برتری رسید. قهرمان یو اس آوپن ۲۰۰۹ تنها یک ساعت و ده دقیقه زمان نیاز داشت تا درهر دو ست، با نتایج مشابه ۶۳ ، پیروز شود. همچنین نواک ژکوویچ صرب نفر سوم تنیس جهان، در دیدار با تامی خاس آلمانی پر تلاش ظلاهر شد و ۶۲ و ۶۳ حریف خود را مغلوب کرد تا با اقتدار راهی دور بعد شود. بدلیل عدم حضور راجر فدررو رافائل نادال،ژکوویچ در این رقابتها بخت نخست قهرمانی محسوب میشود. در دیگر دیدارهای برگزار شده این رقابتها، فرناندو ورداسکوی اسپانیایی در مقابل فرناندو گونزالس از شیلی در دو ست پی در پی به پیروزی دست یافت ولی رابین سودرلینگ سوئدی در پیکار با ژو ویلفیرد سونگای فرانسوی در دو سته متوالی شکست را پذیرا شد.

دهمين مرحله رقابتهاي رالي داکار، با پیروزی کارلوس ساينز و مارک کوما دنبال شد. دیروز در قسمت اتومبيلرانی دهمین مرحله این رقابتها، که به مسافت 238 کيلومتردر شيلي برگزار شد، کارلوس ساينز اسپانیایی، از تيم فولکس واگن، با مجموع زماني 3 ساعت و 1 دقيقه و5 ثانيه به مقام نخست رسيد. پس از ساينز،استفان پيترهانسل فرانسوی از تيم ب. ام. و. دوم شد و مارک ميلر از تيم فولکس واگن در جايگاه سوم قرار گرفت. در رده بندي کلي هم ، ساينز در مکان نخست قرار دارد و پس ازاو، هم تیمی هایش ناصر العطيه و مارک ميلر به ترتيب دوم و سوم هستند. در بخش موتور سواری نیز مارك كومای اسپانیایی از تیم كی تی ام، با زمان 3 ساعت و 10 دقیقه و 43 ثانیه اول شد. و موتورسواران تیم یاماها، مارك فرتین فرانسوی و هلدر رودریگز پرتغالی به ترتیب دوم و سوم شدند. هم اینک در جدول رده بندی، سیریل دسپره فرانسوی از تیم كی تی ام در صدر قرار دارد و پال اوله والستر نروژی و فرانسیسكو لوپز از شیلی مکانهای دوم و سوم را بخود اختصاص دادند.مرحله یازدهم رقابتهای رالی داكار، امروز به مسافت220 كیلومتر حد فاصل سانتیاگو در شیلی تا، سان خوان در آرژانتین پیگیری شد.